Måne

Blomster

En jente har tatt med hvite blomster med gul nektar til barnehagen. Hun forteller at biene og humlene elsker denne nektaren.

«Det er noen streker i midten» sier en som studerer det grønne bladet.

På barnehagens uteområde finner vi løvetann. I nærmiljøet rundt oppdager barna hvitveis, smørblomst, bregne, stemor, raps, Sankthansblomst. Vi snakker om vekster og hva som vokser vilt. Hva er en hageplanter? Erfaringer deles rundt hvor blomstene vokser og hva de trenger.

«Ingen vil ha løvetann på plena» sier en jente. Mens en annen gutt viser stor fascinasjon av løvetanna. I barnehagen blir alle arter møtt med åpent blikk.

Det gir oss en ide om at alle som vil kan ta med en blomst fra sin hage, gate eller nærmiljøet.

Vi lager en møteplass med vaser, forstørrelsesglass, florabok som blir en fin plass for samtale.

For hver dag kommer nye og flere blomster til samlingen.

Vi kjenner at vi trenger å se nærmere på alt av blomster som vennene har tatt med. Alle får presentert sin egen blomst. Noen vil være en blomst i leken. «Æ vil vær den gule», «æ vil vær en blå en».

Naturens estetikk blir en inngang til læring.