Måne

Utestart

Denne uken har været variert mellom vind, regn, sludd, snø og sol. Det er mandagsmorgen, lysene i utestua er tent og vinden uler utenfor. Samtalen inne i utestua handler om regnet som plutselig er blitt til snø, kråka som flyr i vindkastene og furutrær som beveger seg dansende i den kraftige vinden. Samtalen løfter barnas undring og forståelsen av værfenomen.

Den påfølgende leken gjør at noen av barna stiller seg på rekke med armene ute, og lar vinden møte kroppene deres. Mens andre beskytter seg for været. Mye vær gir barna erfaring med kraft, styrke og energi.

I dag dekker vi på til restaurant. På bildene vises en rollelek, samspill og erfaringer med materialer. Men vi trenger også dager der vi kjenner hva vinden gjør med kroppen når vi runder hushjørnet.

I barnehagen tenker vi at været er en god læringsarena. Det er fint å få erfaringer med vind, sol og regn som energikilde.