Planetringen Barnehage Ugletårnet

Livet rundt treet

Uglebarna har gjennom hele høsten studert det som rører seg i og rundt treet. De har gravd frem røtter, studert barken, de har lekt livet rundt trærne. De har vært opptatt av farger og forandring i farger. Dette livet gjenskapes gjennom tegning.

De abstrakte tankene med fantasi og magi møter de konkrete tankene med fakta og realitet.

«Hjertet e magisk, det tar bort det som e rundt treet».

«Det e ikke magi i et tre».

«Joo, hjertene gjør at ting blir usynlig og det e magi».

«Det går ikke an at en bamse kommer ut av et tre.»

«Joo, den bor jo inni treet».

«En larve bor inni treet».

Under prosessen spør barna hverandre: «hva tegne dokker?» De bygger videre på hverandre sin fantasi.

«Jeg skal lage en larve her»

«Ja en larve blir til en sommerfugl og derfor tegner du den i en pose, ikke sant?»

«Her er en til larve som sitter der å vente på?»

«På kæm da?» spør en av de andre barna. «At han skal bli sommerfugl». Og da kommer en av barna og dele sine kunnskap om larver. «Men larven, dem henger som en lang stein, og etter en liten stund blir den født og så blir det til en sommerfugl»

I dette prosessarbeidet ser vi at barna jobber på forskjellige måter og at de har forskjellige tanker rundt hva de synes tilhører livet rundt treet. Fantasi og konkrete tanker går sammen, og skaper en diskusjon mellom barna. Noen av barna leter etter det abstrakte i arbeidet og lager tegninger basert på fakta i verden rundt oss, mens andre leter etter det fantasifulle og jobber ut ifra det.

Bikube med bier
Livet på en gren.
Fuglehus med en snegle på taket og pinnsvin
Et magisk eple som vokser sammen med de andre eplene.
Treet, barken, røttene og livet rundt.
Det er magi rundt treet. Ting kan bli usynlig med et magisk hjerte.
En bamse kommer ut av treet.
En fuglejukekasse. Her kan fuglene trekke inn når det snør og regner. Farger gjør det fint – de gule eggene og den rosa, orange og røde kassen.

Tegning av treet har blitt et samtaletema i gangen og barna spør nysgjerrig hverandre hva dem har laget.

«Ser noen telt som er opp ned. «

Nei, det er ikke en telt! Det er en larveslott.»

Etter vi har hengt opp treet på veggen, forandrer perspektivet. «På toppen av tre…der er det en veldig høyt og stor trær»

Vi jobber videre med livet rundt treet der barna får uttrykke seg gjennom leire.