Sol

Papir, sand og maling

Inne på Sol har vi ei stor ramme. Det er en gjenklang fra da vi jobbet med en annen ramme på stjerne. Bare fantasien kan begrense mulighetene med ei sånn ramme. Pedagogene har reflektert rundt at vi ønsker å tilby barna en aktivitet, noe å gjøre og jobbe med sammen. Kan vi male på ramma? Tilføre malingen noe som skaper struktur, dybde? Vi tenker at etterhvert vil vi dele ramma med alle som kommer til barnehagen vår. Den skal henges opp i bingen til adventstiden.

Vi tilrettelegger for en aktivitet med ramma og barna henter det de trenger. Maling og malefrakk.

Pedagogen spør «vil dere ha papir på ramma sammen med malinga?»

«Neeeei» svarer barna. Handler det om at de ikke vet hva papiret kan føre til? Pedagogen legger likevel et stykke papir på ramma. Et barn griper fatt i oppgaven og jobber med penselen. Fører maling over på papiret. Papiret krøller seg og en struktur opprettes. De jobber frem og tilbake. Vennene observerer og lar seg inspirere. «Vi klappe» sier gutten som med store, faste og taktfulle bevegelser klapper penselen mot papirer.

Etter en stund presenterer pedagogene sand i et lite beger. Et barn drysser mellom fingrene. Kanskje er dette å møte sand på en annen måte enn i sandkassa? Små, nette bevegelser med fingrene. Noen vil drysse varsomt. Andre vil tømme og kaste deler av sanden bortover ramma.