Stjerne

Lyder

Lyder her og der i rommet.

Vi har tilrettelagt for lyd flere steder på stjerne. Instrumenter som trommer, maracaser, trepinner og rasleegg er dekket på.

Andre møteplasser inviterer også til lyd når kombinasjon av materialer møter hverandre. Det kan være lokket på kaffekjelen, pinner mot en trevegg eller metallfat som stables oppå hverandre, skjell som røres mot hverandre osv.

Tromming, rasling, dunk, knirking…

En skjellampe er hengt opp i rommet. Den får sin egen lyd i forskjellig rytme og tempo. Ved hjelp av hender som tar tak i trekullene som er hengt opp for å gripe og bevege.

Når vi tilrettelegger kan vi ikke vite hvordan barna griper iscenesettelsen. Egenarten i lyden skaper barna.

Barna viser oss pedagoger nye steder for å utforske flere lyder hele tiden.

En panelovn i rommet får sin lyd når den blir dratt frem og tilbake. Trallen på kjøkkenet knirker når den røres ved. Oppdagelser skjer hele tiden….