Kategorier
Måne

Barnåler

Under gruppemøte reflekterer pedagogene om hva som blir neste steg rundt møte med furutre.

På formiddagen rundt fruktmåltidet snakket vi om at vi ønsker å spise lunsj under furutreet.

Da kom det et utsagn fra ei jente. «Furutreet har ikke blader»

Ja, det stemmer svarer pedagogen. Pedagogen henter ei furugrein vi har på rommet vårt og viser frem. Er det noen som vet hva furutreet har?

«Barnåler» sier ei jente.

«Men vi er så små, vi når ikke dem» , sier ei jente mens ho bøyer hodet bakover og ser oppover mot taket.

«Vi kan gjør sånn» sier sier ei anna og strekker hånda opp i været, mens ho strekker seg så lang hun kan med kroppen.

«Vi kan hoppe» sier noen andre, og reiser seg opp og hopper så høyt opp

På veien til furutreet er bakken dekket med mange fine gule, brune blader og barnåler.

Vi merker at gruppa er motivert til å komme seg frem.

En gutt kommer først og sier høyt «Furutreet!» «Vi skal spise under furutreet»

Tenk at treet er så stor at vi får plass til alle under det!

Plassen gir mulighet til mye lek og moro. Noen får blikket opp mot barnålene og begynner å hoppe for å nå de.

Kategorier
Ugletårnet

Fra overflate til dybde

Kategorier
Komet

«Treet som lå»

Når vi tegnet og malte «treet som lå» sist, satt vi igjen med flere spørsmål. Vi avtaler å gå tilbake for å se nærmere på treet. Sist var blant annet de grønne konglen i fokus. Et de grønne nå? er et av spørsmål vi tar med oss. «Piggene» etter de knekte grenene er også noe vi har sett i tegningene hos barna, er disse noe de er opptatt av? Vi observerer at «piggene» utfordrer barna» Dette kan kanskje blir vår inngang til neste tegneøkt.

Kategorier
Komet

Bjørkeløv

Bakken er dekket med et lag av bjørkeblader i høstens fargepalett. Tre gutter finner dette interessant, «vi skal lage et bladbasseng». Med ivrige bevegelse samles håndfull på håndfull med blader som trilles med trillebårer til traktorhjulet. Arbeidet har gitt et fult dekk med blader, nå skal det testes. «vi hoppa, d va godt»

Kategorier
Måne

Fortelling gjennom tegning

Vi dekker gulvet med brunt papir, pinner, kongler, svart tusj og kullstifter. Kanskje kan utformingen av pinnene skape noen nye tanker hos barna?

Barnas tegning starter med å tegne rundt pinner. Så begynner linjer og stekker til å bevege seg bort fra pinnene.

Har dere lyst å fortelle hva dere tegner?

-«Jeg tegner ormen. Jeg gjør sånn med tusjen så blir det til hodet»

-«Jeg tegner et gjerdet»

Barna stiller spørsmål til hverandre og blir nysgjerrige i hverandres tegning.

«Hvordan gjør du det?»

Det foregår samtaler og dialoger mellom barna som kanskje er det mest sentrale med tilrettelegging.

Pinnene blir til støtte i tegning. De virker som rammer rundt fortellinger deres.