Kategorier
Sol

Ramma i rødt,hvit og blått

17. mai skal vi endelig få feire nå i år, men likevel nytt for 2 – 3 åringen. Sammen har vi sett på opptak der folk går i tog, lyttet til musikk og snakket rundt hvorfor vi skal feire denne dagen.

Det ble i tillegg lagt opp til denne kreative male prosessen der vi sammen fokuserte på fargene på flagget. Ramma blir dekket av blå, hvit og rød maling og gjenbruksmaterialer. To-tre åringene får en tilnærming i flagget sine farger.

Kategorier
Sol

Hva lukter det?

Det lukter annerledes ute i dag. Hva er det som lukter?

I dag tok vi oss en liten reise i et forsøk til å finne hvor lukten kommer frem.

«Ku bæsj» sier noen.

Men hvor er kua?

Vi gikk en tur forbi åkeren der det ligger en gård. Vi så en traktor som kjørt forbi men ingen ku…

Vi tok turen videre og kom frem til noen rundballer. «Det er mat til kua» sier noen. «Det er middag»

Lenger ned så vi to badekar som var fylt med vann. «Det er vann til kuene»

Kategorier
Måne

17. Mai forberedelser

Kategorier
Komet

17. mai

«Norge sin bursdag»

«Vi skal gå tog»

«Vi skal spise masse is»

Neste tirsdag feirer vi Norges nasjonaldag. I barnehagen ønsker vi å skape nysgjerrighet rundt denne dagen. Vi har materiale i rødt, hvitt og blått og vi har aktiviteter og oppgaver. Dette blir møteplasser som skaper samtaler og undringer rundt nasjonaldagen vår.

Oppgave: «mal det norske flagget»
Det diskuteres hvordan en tar fatt på oppgaven, hvordan fargene fordeles, hvor skal det være rødt og og hvordan greier vi å få til hvitt inni flagget. Noen begynner å lage en ramme og noen starter med krysset inni, andre starter med ei rød rute.
Oppgave: «tegn den største isen du ska spis på 17. mai»
Kategorier
Planetringen Barnehage

Erfaringsdeling

Stjernegruppa har fått i oppgave å så ringblomster og løpestikke i en av sementsirklene på uteområdet. Vi har erfaring med å så inne i små potter. Nå får vi nye erfaringer når vi skal så ute. Kometbarna som også er ute vil gjerne hjelpe de minste og de har mange erfaringer som de gjerne deler. Det oppstår et samarbeid mellom de store og små barna. De største må øve seg på å trekke seg litt unna og være en støtte for de små. De minste øver på å ta imot hjelp fra en større venn.