Hvor lang er egentlig denne rota?
Hva lever under og rundt rota?
Kan rota gå helt ned til Kina eller går den over fotballbanen?
Hvor lang er egentlig denne rota?
Hva lever under og rundt rota?
Kan rota gå helt ned til Kina eller går den over fotballbanen?
Vi ønsket å gå tilbake til furutreet.
-Hvordan skaper vi stemning rundt og under treet?
-Hva må pedagogene tilføre for at barna skal få opp blikket mot furutreet?
-Hva sier vi? Hvilke spørsmål stiller vi? Når?
Vi kombiner det kjente (materiale som barna er kjent med) med det ukjente.
Vi går forbi Øfsti gård og gjennom skogen. Kroppen manøvreres gjennom smale stier, under trærne og over den store steinrøysa.
«Æ lukter den»
«Der er den!»
Vi stopper foran furutreet.
«Pinner i treet»
«Det er pinner fra barnehagen»
Et område i uterommet vårt ligger «brakk» slik at vi ønsker å glanse opp dette området. Under fruktmåltidet løfter vi opp forslaget til barna ved å visualisere det med pinner. Vi lander på et forslag om å lage en tipi med ulike emner av trær.
De voksne har forberedt slik at 3-åringene kan delta med å løfte, bære, ta av blader og sette i sitt system.
Forslag om dør kommer etter den første veggen er satt opp.
Vi gleder oss til fortsettelsen….
I nærmiljøet har vi et skogholt med variert vegetasjon. Denne gangen ønsker vi å møte furutreet sammen.
Vi går gjennom litt kratt, i tåke før landskapet åpner seg …der står det…mektige og majestetiske treet foran oss.Vi setter oss ned på huk. En stillferdige stemning betrakter. Treet inviterer oss til fruktmåltidet.
Pedagogene begeistres over at en kjent plass får en ny dimensjon.
Kan dette blir vår plass utenfor barnehageområdet i prosessen?
Kan vi iscenesette for en stemning? For eksempel tilfør en uventet element.
Tilrettelegge for verksted /arbeid?
Møte naturens forandringer?
Bli kjent med treets egenskaper?
Mens guttene lager ekornhus av kongler, granbar, mose, kvister og alt de finner fra nedhogde trær på Kulturbeithaugen, går praten: «dæm, spise nøtter, kongla, vi må lage en hage med gjerde, en tv…» «I Hagen må det vær mange trær, dæm må ha seng, en hel veranda med mose.» De diskuterer og deler tanker.
Underveis tar de selv bilder av ekornhuset. Mens en tar bilder, gir de andre råd om hvordan de kan holde kameraet for å få med det de ønsker.