Kategorier
Planetringen Barnehage

Invitasjon til karneval

Brevformen er kanskje ikke så vanlig i vår tid. Vi ønsker å gi en håndfast invitasjon, et budskap, noe å holde i, passe på og formidle til barn og foreldre. Papir med en annen funksjon enn vi er vant til gjennom barnehagen. Et budskap som vi håper kan skape samtale, og gjøre at man gleder seg til karneval. Som kan gjøre at tanker og forestillinger om karnevalet skapes, og forventninger oppstår.

I dag får alle barna på Planetringen barnehage en sølvfarget konvolutt med hjem.

Kategorier
Stjerne

Kostyme

Hva skal være kostymene våre på Stjerne? Papir skal være et viktig element. Hvordan? Vil ett-toåringen ha på kostyme? Liker barna på Stjerne å ta på seg noe? Hva kan vi lage som gjør barna delaktige i prosessen, som gir dem en nærhet til det vi lager? Noe de kan lage sammen? Hva har vi observert gjennom barnehageåret så langt?

Etter refleksjoner rundt observasjoner og bilder lander vi på at vi vil gjenskape papprørene som vi har på avdelingen. Papprørene er mye i bruk, men de er litt tunge å ha på armer og føtter. Vi bruker dem som mal og lager lette pappremser som barna pynter med papiret vårt. Noen limer sammen, på samme remse. Noen vil legge på papir. Vi stifter dem sammen og de blir til våre kostymer. Kostymer som vi har laget i fellesskap, som vi deler på.

I tiden fram mot karnevalet skal kostymene være en del av materialet vi har tilgjengelig på avdelingen. Vi tenker at det er viktig at barna får mulighet til å bli kjent med dem, prøve ut hvordan de kan brukes og får en nærhet til kostymene før selve karnevalsdagen.

Kategorier
Ugletårnet

Karneval

Til prosjektet vårt om supersneglen og karnevalet lager vi en kjempestor supersnegle vi skal ha med oss i rommet på karnevalsdagen. Det er spennende og klissete å forme med papir og tapetklister!

Ved å lage denne sneglen kjempestor, er det plass til mange hender, mange detaljer og mange idéer!

Kategorier
Planetringen Barnehage

Supersneglene

Det er i dialogen mellom barna det skjer, dette magiske som gjør barna i stand til å fortelle med 100 språk. De snakker, tegner, tuller, leker, fantaserer, peker og forklarer, dramatiserer og løser problemer. I denne dialogen skaper de historier som verden aldri har sett før!

Supersneglen er en helt, og han redder andre som er i fare, men han gjør det veeeldig saaakte!

Vi gir barna tegneoppgaver for.å utfordre dem, sette igang fantasien og gi dem en felles ramme slik at de kan snakke ammen i prosessen og bli inspirert og inspirere andre.

Kategorier
Sol

Kostymer

Papirserviett i ett maling og vann har vært en sentralt aktivitet i prosessen vår med serviett.

Barna samler seg rundt baljene, henter seg maledrakt og maling og jobber med serviettene. Hendene som dypper serviettene i vannet. Blanding av vann og maling kommer i kontakt med servietten. Vi ser at servietten sin form endrer seg. Den bli myk og bevegelig. Den kan formes til slanger, pinner, boller, mammaer, pappaer, babyer og mange andre.

Plassen rundt baljene blir en møteplass. Et sted hvor barna møtes over det tredje, kommer nærmere til hverandre og får felles opplevelser. De ser og studerer hverandre, de konsentrerer seg, de jobber aktivt med hendene sine. De bytter plass mellom baljene.

Papirserviettene legges til tørk.

Vi sett at barna vist interesse og stikke på serviettene nål og tråd. Kanskje er det de gjentatte bevegelser som gjør set interessant å holde på.

Pedagogene stiller seg spørsmål :

Basert på observasjonene vi har gjort der barna holder på med serviettene… hvordan kan vi tilrettelegge for at barna skal lage kostymene sine selv?

Vi dekker på bordet og legger serviettene barna har jobbet med i hyllene på sol. Rommet blir fylt av servietter i forskjellige farger og former.

Vi tar med oss erfaringer og observasjoner vi har gjort og tar oss et valg.

En tanke og en ide på hvordan vi kan ordne kostymer kommer til syne.

«Hente maskin» sier noen. I samtale med barna kommer frem at de har tenkt ulikt om hvordan kostymer deres skal bli.

Noen ønsker å sy sammen servietter til en krone eller en hatt og andre vil stikke på servietten med nål og garn. Barnas hundrespråklighet kommet til synet.

Felles interesse over ulike aktiviteter fører til bygging av sterke relasjoner mellom barn. Observasjoner viser flere møteplasser der barna snakker sammen og skaper erfaringer som de bringer med i leken.