Kategorier
Komet

Kulebilde

Når Kometene gikk på Sol, var kulebildet en stor del av dem. Vi har nå valgt å ta det ned og frem igjen for å jobbe videre med det, men nå med materialet papir.

Kategorier
Komet

Lek med materiale

Kategorier
Sol

Papirserviett i rommet

Når vi starter en ny prosess skal fysiske miljøet endres. Rommet skal vise hva det er vi har fokus på og stimulere til utforskning, undring, lek og kreativitet.

Vi stiller oss noen spørsmål underveis. Hvordan kan vi tilrettelegge rommet vårt slik at papirservietter blir utforskbart for toåringen?

«Hvordan kan vi skape et miljø som oppmuntrer til lærende møter mellom barna?», Lyttende pedagogikk.

Hva barna har med seg av erfaringer, kunnskap og fantasi har stor betydning for hva som skjer videre i prosessen.

«Det er først når vi lytter til barnas tanker og handlinger at vi kan skape et meningsfullt miljø som vekker barnas lyst og nysgjerrighet til å søke kunnskap i dialog med hverandre» , Lyttende pedagogikk

Kategorier
Måne

Aktivitet i fellesskap

Ved å observere barna ser vi interessen for slangen. Både gjennom barnas kropp, konstruksjon, bygging og papir formet som slange. Bånd, strimler eller lange biter papir.

Vi bestemmer oss for å lage en stor slange som kan passe i vårt fysiske miljø, og være en del av leken. Vi bruker papir-rør og skjærer opp ulike grønne papirmaterialer. «Slangen er grønn», sier et av barna og vi finner frem grønt materiale. Limets funksjon fascinerer treåringen og blir vårt redskap i kombinasjon med papir.

Kategorier
Ugletårnet

Papirets flagrende bevegelser i møte med luft

Når vi kaster papirstrimlene opp i lufta, så flyr de sakte opp og sakte ned, virvler, så daler de snurrende og bølgende ned!