Kategorier
Sol

«Papir», «Serviett», Papirserviett

Tema «Papir» er så stort og mulighetene er uendelige. På Sol har vi valgt ut å jobbe med Papirservietter

Hvorfor Papirserviett?

Papirserviett er et daglig produkt som kan brukes og bli til så mye mer. Den er inspirerende, utforskbart, interessant, spennende, lett tilgjengelig og har mange muligheter uten at vi legger for mye føringer.

Vi tenkte at ved å legge fram papirservietter på et fat i miljøet vårt, kan barna komme i relasjon med servietten uten at pedagogen har satt føringer for barns mottagelse.

Noen av barna kaster papirservietter i lufta, noen danser med den, noen tar den over øynene, eller bak ryggen.

«Jeg vasker bordet»

Vi pedagoger observerer, dokumenterer, reflekterer rundt det som skjer rundt prosessen «Papirserviett»
Kategorier
Måne

Foranderlighet i utestua

Vi er opptatt av det fysiske miljøet utendørs og det fysiske miljøet innendørs. Utemiljøet forandrer seg av påvirkninger som årstid, vær og temperatur. Men vi som pedagoger må tilrettelegge ut i fra dette og tilby materialer som passer. Det er viktig at det er fint rundt oss når vi er inne, men også når vi er ute. Fint, funksjonelt, innbydende og inspirerende. Vi kjenner at det estetiske gjør noe med oss og det er tydelig hvordan dette virker inn på barnas lek og tilnærming til miljø og materialer. Vi tenker at utemiljøet skal være komplementært til innemiljøet. Vi opplever at barna setter pris på variasjon og forskjelligheten som er mellom ute- og innemiljø. Når vi forandrer miljøet, enten ute eller inne, ser vi at dette gjør noe med menneskene som kommer inn i miljøet. Det vekker noe i oss, vi får en gnist og lyst til å tilnærme oss materialet. Dette er synlig hos barn, personale og foreldre.

Utestua vår består blant annet av kuber som har flere funksjoner. Kubene kan være benker rundt bordet innerst ved veggen når det er regner. Eller de kan være en møteplass for lek. Når kubene trekkes frem ser vi at barna har en mer fysisk tilnærming, og de kan klatres på og hoppes ned fra. Men barna kan også ha en roligere tilnærming til kubene. De kan ligges på og være en del av rolleleken.

Kategorier
Komet Planetringen Barnehage

POTETER FRA EGEN HAGE

Permakassene har en sentral plass i uteområdet vårt. Kometgruppa fikk et ekstra ansvar for potetene i år, en oppgave de har vist stor interesse for. De har fulgt opp med vanning, hypping og sett på hvor høyt potetgresset har vokst. Før ferien var plantene høyere enn barna!

Potetene vi satte i vår er nå klare for innhøsting. På Kometgruppa har vi snakket om hva vi kan bruke potetene til, og forslagene har vært mange.

Potetsuppe, poteter stekt i ovn, potetmos, potetgull…….

Nysgjerrig på hvor store potetene var blitt plukket vi allerede nå noen poteter som vi ville lage noe av.

Noen var små, og noen var litt større.

«Prosessorientert arbeid er en undersøkende pedagogisk tenkemåte og praksis og som baserer seg på en holdning om at læring skjer når barnet får være aktivt og deltagende» (Planetringen barnehages årsplan s. 19)

Kategorier
Komet

Protea

Vi fikk en ny og annerledes blomst på besøk på Rakettrommet i dag. Vi ble nysgjerrige på hvilken blomst dette var, så vi googlet og fant ut at den heter Protea.

Slekten Protea - Hagearbeider
Kategorier
Informasjon

Innsats for andre

Hver torsdag fra 2. sept kl.1300-1600 kommer det to ungdomsskoleelever som skal være på komet og i ugletårnet.

De har innsats for andre som valgfag og har valgt å gi dette til barnehagen.
Velkommen til oss!!