Nå går vi inn i adventsperioden og naturrommet har fått ny drakt.
I tilretteleggingen har vi tenkt på sansene ved blant annet å finne frem krydder. Vi har stjerneanis, nellikspiker, mus, nisser, ekorn, julekuler. Rommet har en blanding av konkrete og abstrakte materialer.
Dette blir en inngang til å bli kjent med høytiden sammen med venner. Barna får oppdage tradisjoner og får en inngang til juletiden ved å møte dette lekemiljøet.
Studiedagen i går handlet om inkluderende fellesskap og om å bygge et lag. Nå vil vi omskape dette ved å invitere familiene til fryse is som lekematerial. Vi har i barnehagen laget is i flere dager, men det blir så lite. Fellesskapet blir større ved å gjøre og skape sammen!
Kan alle fryse is i melkekartonger og ta med på mandag?
Et tre har kommet inn på Stjernerommet, ei lyslenke, pepperkakemenn og julekuler.
Vi har tatt ned kassen vår fra loftet med ting som hører ventetiden til. Litt etter litt har vi sammen med 1 åringene tatt frem rekvisitter vi forbinder med desember.
I forbredelsene til advent har vi reflektert over 1 åringen og adventstiden. Hva skal barnehagen tilby som er annerledes enn hjemme? Hvilke lekemiljø? Hvilke materialer? Hvilke lyder hører julen til? Hvilke sanger bruker vi? Vi reflekterer over delaktighet, tempo, mengde av nye elementer og inntrykk. Hele barnehagen har ordene sanse, glede og dele med seg som verdier denne perioden. Dette blir vårt utgangspunkt for dagene fram mot jul.
Barna har deltatt i forberedelsene. Vi har jobbet med å lage oss adventsstake av kongler som vi har sanket, bildet ved inngangspartiet får ny drakt, vi har malt bjeller og vi har begynt å pynte inngangspartiet med granbar. En stor takk til dere foreldre og barn som har tatt med granbar til oss.
I kveld skal personalet rigge lekemiljø til adventstiden.
Månen titter frem over skyene som har lagt seg over fjorden. «Det ser ut som en penge» sier et av barna.
Vi tar oss turen over åkeren til skogen mot skatteøya. Det knaser på isen hver for gang vi tar oss et steg. Steg for steg kommer vi oss et lite stykke nærmere skogen. Vi skal finne bjørke stokker til å lage små trær.
To og to, en og en bærer vi stokkene tilbake. Noen holder stokken med en hånd, noen holder med begge hendene. Noen vil bære med en venn mens andre vil bære selv.
Plutselig stopper en av guttene opp.
Pedagogen observerer på nær avstand. To av jentene vender blikket tilbake over skuldrene sine
-Vi må hjelpe han sier ei av jentene. Jeg bærer stokken selv sier den andre jenta. Æ går å hjelper han svarer ho.
«jeg springer» sier ho til pedagogen og jenta springer så fort hun kan mot gutten.
Avstanden mellom de to jentene og gruppa er ganske lang. Men vi klarer å se det som skjer.
Vi ser ho tar raske steg mot han.
Jenta strekker hånda mot gutten og hjelper han til å reise seg opp. Hun bærer stokken hans og sammen nærmer de seg gruppa. Stokken ble for tung å bære alene innrømmer han senere.
Øyene hennes lyser opp når hun ser resten av gruppa.