Kategorier
Stjerne

Lydinstallasjon

Nidarosdomen er unik i sin utsmykking og vi lot oss inspirere av farger, robusthet og holdbarhet. En lydinstallasjon er noe vi ønsker oss på stjerne, ettersom vår gjenklang skal være lyd dette barnehageåret.

Armeringsringen på verandaen skal vi fylle med materialer som gir ulik lyd og klang. Uttrykket skal være gull, sølv og kobber. I barnehagen har vi startet forberedelsen med å samle inn materiale vi har og reflektert over plassering, oppheng, trå, feste, kombinasjoner, materialkvalitet og hva vi kan få tak i.

Vi inviterer familiene til å tenke sammen med oss. Har dere noe liggende som vi kan bruke til lydinstallasjonen?

Aluminiumsring fra Norgesglass, sinkfat, tinn, lokk fra kasseroller, bjeller, kuler, mutter, skruer, gaffel, kjøkkenredskap, avkapp fra blikkenslager, verktøy, dørhåndtak, gardinringer i metall, stålpersienner, lysholdere rundt telys og gjerne noe vi ikke har tenkt på:)

Kategorier
Stjerne

Bananbrød

Overmodne bananer i kombinasjon med flere ingredienser gir nye smaksopplevelser.

Lyden av kjøkkenmaskin, duften av bakst, ordet banan, vi går frem og tilbake til kjøkkenet, følger med, deler, prater om og smaker sammen.

I barnehagen har vi fokus på å kaste minst mulig mat. Å bruke opp istedet for å måtte kaste er fint. Det er bra for miljøet, det blir mindre matsvinn og det er fint for oss med en felles opplevelse. Denne gangen gledet vi også de andre gruppene med et bananbrød.

Kategorier
Stjerne

Studiedager

Studiedagene har gitt oss nye møter, deling, inspirasjon og gode refleksjoner.

Vi på stjerne har reflektert over observasjoner rundt 1 åringene de første ukene. Hvordan kan vi forberede oss til prosessarbeidet?

Hva kan vi utforske sammen med barna?Hvordan skaper vi møteplasser som vender barna til hverandre? Hva blir vår felles gjenklang?

Inntrykk fra iscenesettelser i barnehagen, Nidarosdomen og stiftsgårdparken er mange. En fontene i stiftsgårdparken blir et stoppested vi blir nysgjerrig på og som skaper engasjement og spennende refleksjoner

Fra fontenen pulserer vannet, trykket er kraftig og lyden høy. Vi reflekterer over at dette blir som en magnet på oss. Vi kan se for oss at den hadde vekket nysgjerrighet hos barna også. Er det vannet? Er det trykket? Er det lyden?

Hva er musikk? Hva er klang? Når blir lyder musikk? Hva er musikk for 1 åringen? Disse spørsmålene i refleksjon, utfordrer og støtter oss i valget når vi vil gå sammen om LYD.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Takk for nytt materiale

Tusen takk for nytt materiale!

Kategorier
Komet

Vi møter det gamle i det nye

På studiedagen sitter pedagogene rundt arbeidsbordet, fylt med visuelle inntrykk og refleksjoner fra gårdsdagens møte med byen våres.

Vi tar frem et rosa ark til idémyldring, boka vår, leksene våre, notatene våre fra tidligere prosesser og notater fra de siste studiedagene.

I planleggingsfasen vender vi nå blikket til barna, verdiene og arbeidsmåtene våre.

Vi ønsker å skape møteplasser der vi møter det nye i kombinasjon med det gamle. Møteplasser der barna kan forundre seg uten at vi skal bli opptatt av å finne et svar.

Vi tar frem materialet som stod sentralt fra de tidligere prosessene. Vi plasserer materialet i et nytt rom og med et nytt design. Kanskje kan dette vekke frem noen følelser i oss? Kan vi møte stunder hvor vi har møtt motstand? Materialet vil gi oss muligheten til å minnes tilbake på øyeblikk de gav oss. Hvordan vil samtalene rundt det gamle kjente være?