Kategorier
Måne

«Maskinen som tar bort alt skitne i barnehagen»

Hver dag kommer Hilde og Marit og vasker hos oss. Barna blir etterhvert godt kjent med dem, slår av en prat og viser interesse for det de gjør. Vi stopper litt opp i dagen vår, i leiken vår og hjelper til å ta bort ting som ligger på gulvet, vi observerer og følger med når de gjør vaskejobben i barnehagen vår.

I dag ble Månebarna interessert i gulvvaskemaskina. Hilde og Marit tar seg tid til å fortelle og møte spørsmålene som barna kommer med:

Ka e det der?

Ka e det under lokket der?

Her er det skittent vann

«Oi, det va skittent»

Her er det rent vann
Kategorier
Komet

Geiterams

En hånd strekker seg mot geitramsen. De varsomme vibreringen fra hånden gjør at tusener og tusener av frø gir slipp fra stammen. Sola skinner gjennom vinduet og solstrålene treffer frøene som flyver rundt i rommet. En annen gutt kommer inn i rommet å spør «hvorfor flyr de?»

«Det er fest!», sier gutten.

Kategorier
Komet

Historien om Gullhår og de tre bjørnene

Ei bok åpnes forsiktig og inviterer oss til å høre på historien om Gullhår og de tre bjørnene.

I tillegg til boka har vi med oss konkreter til støtte for formidling av historien.

Etter lunsj går vi ut. Der leken blir til….

Kategorier
Komet

Prossesarbeid gjenklanger: Vi krydrer med farger

Pedagogen tar med rosevinduet inn i miljøet. Denne gang har pedagogen krydret med bit for bit. Våres tanker om dette er:

🟣 At det er et åpent materiale

🟣 Kan gi en wow effekt

🟣 Kan gi spørsmål og hypoteser

🟣 Materiale nok til alle

🟣 Utforskende

🟣 Fargespill

Kategorier
Komet

Prosessarbeid Gjenklanger: Iscenesette med farger

I den perioden vi er i nå ønsker vi å iscenesette miljøer som skaper nysgjerrighet og spørsmål rundt arbeidet vårt med lys.

Vi ønsker å følge barna sitt spor i iscenesettelser. Vi ser at barna tar i bruk materialet til å forsterke rolleleken sin.

Videre ønsker pedagogene å bruke scene på rakett-rommet til å dekke på med farger. En iscenesettelse fra pedagog til barna og fra barna til barna.

Hvorfor farge?

🟠Fordi lys består av mange farger.

🟠Fordi vi har sett at barna dekker med farger. Som regel velger seg bare en farge.

Pedagogene reflekterer også rundt valget av materialet:

🟡Vi vil kombinere røff material og myk.

🟡Feminin og maskulint.

🟡Varm og kald

🟡Materialet som skinner.

🟡Materialet som gir skygge.

🟡 Materialet som reflekterer.

🟢GRØNN 🟢

🟢Hvordan oppdager barna lyset, fargen, materialet?

🌸ROSA🌸

🌸 «Velkommen til vår rosa verden» sier pedagogen når barna kommer i rommet.