Komet

De franske brødrene Montgolfier

Enda et malerstrøk blir lagt til på luftaballongen i dag.

Praten går frem og tilbake mens vi står rundt luftballongen. En av jentene sier; «Vi må jobbe med håndtaket, vi må ha luft så vi kommer oss opp».

I det samme, kommer et av barna inn med pappaen sin, de stopper opp sammen rett utenfor rommet.

Pappaen spør hva barna gjør.

«Vi maler på luftballongen svarer barna».

Vi blir møtt med en nysgjerrighet hos faren.

Pappaen forteller oss om en historie om de to brødrene som i 1783 fant opp varmluftballongen. Det blir stille i rommet. Pedagogen og barna lytter.

Jenta spør: «Hvordan kom de seg opp i lufta?»Jenta lytter og har samtidig klart neste spørsmål. Hun spør om hva som skjedde med de to mennene?

Pappaen forteller om det som skjedde og samtalen utvikler seg videre til å handle om fallskjermer.

Jenta spør videre: hvorfor finnes det fallskjermer?

Samtalen fortsetter…..

Foreldresamarbeid har ulike nyanser. I denne sammenhengen opplever vi at nysgjerrigheten om hva vi jobber med blir løftet opp. Det er verdifullt for oss når vi oppnår en inkluderende samarbeid i prosessene våre. Prosessen får et nytt tilskudd. En historie som vi tar med oss videre.