Hva skal de som jobber på flyet ha på? Eller hva tenker du at du vil ha på deg som har med fly å gjøre?

Når vi snakker om karneval, snakker vi om kostymer.

Når vi snakker om de som jobber på fly snakker vi om uniformer.

Hva er så kostyme og hva er uniform? Og hva sier vi om det vi skal ha på på karnevalet? Det vi vet og det vi har snakket om er at vi på Komet skal ha på noe som vi forbinder med fly på karnevalsdagen vår 10. mars.

Vi har snakket mye om hvilke jobber man kan ha på et fly, og hva man har på seg på jobb. Vi har spurt barna hva de vil ha på som de forbinder med fly.

«Kostyme er et annet ord for en klesdrakt, men ordet brukes særlig om klær brukt i sceneoppsetninger eller på karneval». (Store norske leksikon)

Store norske leksikon sier at «Uniform er en ensartet, lik bekledning for utføring av spesiell virksomhet, enten offentlig eller privat virksomhet, for eksempel militære, politi, ansatte i en butikk eller på offentlig transport».

Vi opplever at mange barn har hørt om ordet uniform, men vet ikke helt hva det er. Flere kan knytte ordet uniform opp mot ulike yrker som; militær, politi, brannmann…

Det snakkes om kjoler, hodeplagg, redningsvest, vinger… Ut i fra dette tenker vi at vi ikke kan definere hverken om det skal hete uniform eller kostyme.

«Flyredningsvest, så de ikke får vondt hvis de dætt ned og kræsje i fjellet.»

«De har på kjole».

«De har hatt».

«Skjerf i halsen sin».

«Så har de billetta.»

Det fins både piloter, matpiloter, flysjåfører.

Barna har tegnet det de ønsker å ha på seg på karnevalet. Det er modellene for det vi syr til festdagen.