Komet Planetringen Barnehage

I prosess…

Fargeblyanter og gråblyanter kvesses, et stort ark blir rullet ut på gulvet, vi tester ut flere typer gråblyanter, vi finner ut at B2 er « mykest» når vi tester ut blyantene på et lite ark. J går bort til det store arket « æ tegne et tre» flere følger etter for å finne sin arbeidsplass. Med erfaringene fra høstens prosess med trær tegnes det stamme, mønster som blir bark, greiner for å holde seg fast i, blader, grønt og brunt.

Arbeidsøkten går over i en ny fase når samtalen fortsetter med beskrivelse av våre forskjellige juletre fra hjemmet.

En annen pedagog kommer inn i rommet, og blir invitert inn med et utsagn:

«Æ har hatt et tre i stua mi i jula, æ!» sier pedagogen

«Æ hadd juletre, æ» sier et barn

«Æ hadde furu til juletre»

Dialogen mellom pedagogene fungerer som en vitamininnsprøytning i barnas tanker og samtale, og mange tanker og erfaringer kommer frem:

«Mitt juletre fikk vann»

«Mitt julete trengt også vann»

«Mitt juletre var « late» juletre. Det trengt ikke nå vann.»

I møtet ved fruktmåltidet ser vi på bilder av det vi har gjort, og barna deler sine idéer med hverandre ved å vise og beskrive sine tegninger. Praten gir « næring» og ny inspirasjon, og når vi forteller at vi har rullet ut nytt stort papir med plass til nye trær, springer flere til arbeidsplassen.

« mitt juletre va så stort at æ ikke fikk plass til stjerna»

« jeg hadde kuler på mitt»

« jeg tegner hjerter rundt juletreet fordi jeg er så glad i det»

«æ hadd julekula på mitt juletre»

«stjerna mi va gul så den e nesten usynlig!»

I etterkant av arbeidet ser vi at denne økta fungerte som en oppsummering og restart av prosessen vi har hatt til nå.

Noen vil gå tilbake i tid og ta frem minner og erfaringer fra i høst, andre vil ta med seg nye erfaringer fra jula og juletrær inn i samtalen og tegningene sine. Vi har gjort et dykk i skattekista fra i høst, og nå vet vi mer om hvor vi står og hvor vi skal fortsette neste gang.