Komet Planetringen Barnehage

Påskeaktivitet

Vi gjenskaper bøttene som har hengt i treet som lydinstallasjon til påskehøner og kyllinger. Vi skaper sammen i samarbeid med hverandre og til å pynte opp uterommet som vi tilbringer mye tid i. På materialrommet har vi masse materiale som er tilgjengelig til bruk, alle fjærkreene får sitt unike preg etter barnas ideer og deling av innspill.

Skapingen er en fase i aktiviteten men det som oppstår i etterkant er like viktig. Etter kraftig vind i natt ble samtaleemne rundt frokostbordet «hvordan har hønene og kyllingene hatt det i natt?»

I leken blir hønene og kyllingene til noen å vise omsorg for, noen som er tøysete og bringer inn humor og noen med egen fargerik personlighet. Barna tok også rollen som «større enn» og tolk på språket «hønsk» for å få forklart hvordan vi bruker å oppføre oss og være mot hverandre i barnehagen.

Dette blir også en inngang for å snakke om påskehøytiden.