Komet

Regnbue luftballong

Når familien leser tidligere blogginnlegg om de to franske brødrene finner familien ut at de har en bok hjemme om nettopp denne oppdagelsen.

Dagen etterpå kommer de med boken til barnehagen. Vi innser etter å ha lest boken at dette kan sammenlignes med våre eksperimenter og oppdagelser.

Det blir beskrevet i boken at «den ene av brødrene kaster en brødpose på peisen, og i full fart blir den virvlet oppover i lufta der røyken stiger». Vi husker eksperimentet vi hadde da vi satte fyr på en tom tepose. Dette eksperimentet var også starten som gav oss tankene om å lage en egen luftballong.

I flere uker har vi jobbet parallelt både med Regnbuemaskinen og luftballongen, men på ulike rom i barnehagen. Nå skal de endelig forenes sammen å bli til en.

Vi måler luftballongen. Hvor stor er den i bredden? Hvor høy er den? Hvor høy er vi?

En globus blir tatt med inn i historien for å vise hvilket land denne oppdagelsen skjedde i.

Vi løfter og setter sammen ballongen til regnbuemaskin.

«Nå har det blitt til en regnbue luftballong», sier jenta.