Komet

Vi går i detalj inn i flyet

Vi har vært inne i ei tid der «flyet ingen i verden har sett før», har hatt litt mindre fokus. Interessen har vært her, men det har kanskje stoppet opp i usikkerhet rundt materiale. Barna har vært klar på at det må være en styrespake, knapper, strøm og lys i flyet.
– Hvordan fortsetter vi prosessen inni flyet?
– Hvordan får vi til å gå i dybden på flyet og samtidig ta vare på alle tanker og ideer barna har?

Vi etterspurte brytere og lys hos foreldrene og noen dager senere var det to av barna som hadde med seg materiale – brytere, et elektrisk apparat og et tastatur.

Tanker rundt plassering av detaljene ble planlagt på forhånd og hvilke funksjoner de skulle ha ble gitt underveis. Vi opplevde at ved å ikke ha for mye materiale på en gang, greide barna som var med som «flyfiksere» å gå inn i funksjonene til hver enkelt knapp, spake og bryter.
«I den her si dæm at dæm må ha på sælan»
«Det her e brytern te lyset. Når den e opp e det på og når den e ned e lyset av»
Bordbeina til styrebordet skrues sammen. Her jobbes det lenge med å tilpasse sånn at bordbena blir like lange. Det telles rør og hvor mye skjøtene mellom rørene må skrues inn.