Måne

Barns tolkning av blomsten

Gresset som ble malt på kreppapir har ventet på blomstrene en stund. Det kan være fint å vente på neste steg av og til i en prosess. Samtidig har vi pedagoger reflektert over hvilket materiale vi skal tilby. Tusj, kritt, blyant, maling og papirkvalitet. Vi faller på et kjent materiale med silkepapiret, maling og vann. Og barna bruker papiret med den erfaringen de har fra årets papirprosesser. Å knøvle sammen papiret, duppe det i malingen, vri det opp som en svamp.

Etter hver uke har naturen gitt oss nye blomster. Hestehov, hvitveis, blåveis, Maria n, bekkeblom, fiol, løvetann. Inspirasjonen finner vi i nærmiljøet når vi skal jobbe med blomstrene. «Æ male løvetann».

Barna bringer inn egen erfaring fra arbeid med hage, blomster og vekster. Dialogen bringer inn nye tanker, perspektiver og erfaringer.

Nektaren har vært sentral i barnas arbeid med blomsten. Kanskje må vi gripe dette enda mer videre i prosessen?