Måne

Dopapir

Rundt frokostbordet i dag planla vi å arbeide med dopapir og vann. Vi fant frem dopapir, et kar med vann og lilla maling. Først rev vi av ett og ett tørk og la i vannet. Så ble det lengre og lengre tørk som ble lagt i vannet. Siden rullet vi papiret av hylsa.

Det kjennes godt ut å kjenne på dopapiret som møter vannet. I leken blir vannet eplejuice. Noen tømmer på mer vann, noen ruller og presser ut vannet. Noen legger massen flatt på et brett. Noen lager baller av massen.

Er det annerledes med dopapir enn når vi jobber med makuleringspapir og vann? Ja, svarer barna. For barna kan det være vanskelig å sette ord på hvorfor. Vi pedagoger opplever at aktiviteten med dopapir og vann gir dopapiret hovedfokuset, fremfor vannet.

Aktiviteten blir en møteplass. Klokka 07:30 er det seks barn rundt det store karet vår som er fylt med vann og dopapir. Noen går litt til og fra, andre kan holde på i en hel time.

Vi pedagoger ser at barna responderer ulikt ut i fra hvilket papir vi tilbyr.