Måne Planetringen Barnehage

Leire som støtte til prosessen rundt trær

I en periode har vi jobbet med pinner og leire. I forberedelsene spurte vi 3-åringene om de ville jobbe på bordet eller gulvet. Vi tilrettelegger på gulvet, En romslig arbeidsplass med plass til mange.

En stor leirklump og masse pinner ble vår start. Materialet leire blir noe uventet i møte med hendene og pinnene.

Etter noen arbeidsøkter tilfører vi små stubber og blader.

Barna oppdager pinnene, stubbene og bladene på nytt gjennom leiren. De har tidligere i prosessen med trær malt pinner og gitt de ulike egenskaper i rolleleken.

Barna lever og leker livet når de starter arbeidet. De benevner, kategorisere, setter ord på og deler sine tanker og erfaringene i fellesskapet med pinner, stubber og leira.

Pedagogene observerer ulike teknikker. Pinnene lager hull i leiren med kraft. De små stubbene banker leiren flat. De ruller leiren i hånda både i sirkelbevegelser og «kjevlebevegelser»

Hvordan kan prosessen trær støtte seg på leire?

Gruppen møtes rundt et av arbeidene med leiren. Vi løfter frem et stykke arbeid til resten av gruppa. Et av barna forteller med støtte fra en voksen. Kanskje kan dette gi næring til fellesskapet? Vi ønsker å bygge en kultur der vi deler erfaringer, viser interesse for andres tanker og ideer.