Måne

Testing og utforskning med kuler, vann, rør og tromler

Vi har akkurat spist frukt, så hode og kropp har alle forutsetninger for å ta fatt på en ny og spennende aktivitet vi kan komme sammen om. Vi ser oss rundt og trekkes mot rørene som ligger som en sol midt i sandkasseområdet. Rørene som har blitt en viktig del av leken til månebarna de siste ukene, rørene med sine unike egenskaper, som kan bygges sammen og skape en utforskning av andre materialer og elementer. Vann og kuler blir sentralt i barnas utforskning. Vi ser oss rundt og samler materiale vi tenker kan passe sammen – kuler, planker, tromler, tør, paller, kopper og kjeler. Mange barn retter blikket mot området, som kanskje er litt lite brukt, som vi ikke har oppdaget før, men som absolutt fortjener å bli sett.

Vi lar oss fascinere av barnas møte med et utforskbart materiale, hvordan de tester ut, prøver ulike måter og teknikker, hvordan de kommer sammen og diskuterer og prøver hverandres unike teorier – «kan vi dytt på? Kan vi vri på røret? Kan vi skyv på røret? Det går ikke! Den e for stor, neei, no kjæm den ut».