Planetringen Barnehage

Ilag

Hjelpsomme små hender som setter vannflasken til en venn på plass i kurven, ivrige raske fottrinn på vei for å hente inneskoen til en venn som har sovet, et stort smil sier hei til en venn som kommer inn døren, en hånd strekkes høyt opp for å vinke ivrig til en venn, to kasserollelokk slås mot hverandre og søker et blikk som sier «vil du bli med?». Jeg tar to eplebiter på fruktfatet… en til meg og en til deg, jeg gråter fordi du gråter, jeg klapper når du klapper, vi tok samme stol hvem skal ta en annen stol? Begge vil vaske hendene… hvem blir først?

Vi blir kjent med hverandre gjennom lek, aktivitet, prosess, varierte situasjoner og små øyeblikk.

Rause personligheter, hjelpsomme, kompetente, selvstendige 1 åringer med følelser og tanker. Hver dag lever vi ilag for å utvikle erfaringer, verdier, opplevelse og holdninger sammen som skaper gruppedynamikk lag etter lag.

Gjennom erfaring skaper barn et indre mentalt kart, og når de leker og samhandler med andre etableres en forståelse av sammenhengen mellom erfaringene. Et godt kart gjør det lett å forstå ting, og derved legge ny info i kartet. Men kartet er ikke perfekt, for å bli funksjonelt må det stadig justeres. For å utvikle god tenkning trenger barn å bli utfordret med informasjon og erfaringer som ikke passer med det de kan fra før. Derved får de mulighet til å forstå nye sammenhenger og, om nødvendig, justere sitt indre kart.

Anne Schjelderups