Stjerne

Et gyldent øyeblikk

Det er hentetid i barnehagen. Døren åpnes forsiktig opp inn til rommet hos 1 åringene. En mamma eller pappa står forventningsfull ved døren. Det er ofte at pedagogene ser foreldrene først og hilser med øynene eller et nikk. Vi kan kalle disse stundene gyldene øyeblikk eller gulltid som gir innblikk i barnas barnehageliv «på ekte». Dette er en mulighet til å være «flue på veggen» kanskje i 5, 10, 20 sekunder eller 3 minutter. Det er fint å gripe disse øyeblikkene. Barna får også medvirkning på hva de ønsker å fortelle igjennom hva de gjør, viser eller hva de sier. Med støtte fra pedagogene og foreldre gir det verdi for barnet å bli anerkjent på sin måte og fortelle om mitt liv i barnehagen. Disse øyeblikkene er kanskje det beste innblikket i barnas dag i barnehagen?