Stjerne

Forberedelser til karneval

Utkledning er det de fleste av oss forbinder med karneval. Noen liker å «smykke» seg med noe, mens andre kan være mer skeptiske enten du er barn eller voksen. Karnevalsfesten for oss, er som nevnt tidligere, en fest i prosessen. Når vi følger barnas energi tar vi langsomme valg. Det som er det viktigste er fellesskapet. Hvem er vi på stjerne? Hva gjenspeiler oss? Hvilken retning har prosessen med gjenklang/lyd tatt oss? Hva har vi lyst å vise fram fra vår prosess til resten av barnehagen?

I dag fikk vi besøk av to «katter» som kom krypende inn verandadøren mens vi spiste frukt. Dette vekket et mangfold av følelser hos 2 åringen. Følelser vi kunne kjenne på og sette ord på i trygge omgivelser. Hensikten er å skape den pedagogiske provokasjonen vi har skrevet om tidligere, men samtidig er dette en del av forberedelsene til selve karnevalsfesten.

Eline og Sigrid kommer tilbake i rommet som katter etter besøket, noe vi opplever som nødvendig. Barna ser, kjenner på ansiktmalingen, prater om og ser på at malingen blir vasket av.

På ettermiddagen søker barna selv mot kattehalene vi har laget. De forteller oss gjennom mimikk, bevegelse, lyder og ord at de vil høre på katteduetten som har blitt en naturlig del av hverdagen for oss.