Mandag 6. februar er samefolkets dag. I barnehagen kommer vi til å flagge, lage til lavvo, ta frem rekvisitter som vi forbinder med samefolket. Hva er en same? Et spørsmål vi stilte i dag. Kometgruppa tar med seg spørsmålet hjem til familiene i helga. På Mandag skal vi dele med hverandre, sammen finner vi måter å markere dagen på.
Et nytt tre vokser til
Etter en lang periode med kulebane gjennom store deler av rommet utfordrer vi noen av guttene til å bygge i høyden. Kan dere bygge en trestamme? Deres bygg kompetanse gir oss en stamme som utgangspunkt til videre jobbing.
Tålmodige, nøyaktige fingre knyter mange små knuter tett i tett. Grønne skruebånd skal bli til treets «stikkerter» eller barnåler som vi fikk inspirasjon til fra et av barnas tegninger. Designet på disse barnålene er bladformede eller som løkker som omkranser det høye klossetreet.
Barna tenkte at treet trengte kongler. Vi tilrettelegger med et stort antall kongler i ulik størrelse. Barna sorterer konglene etter størrelse, og velger en stor og flere små kongler sammen, som mammakongle og babykongler. Noen av konglene får også selskap av tanter og søskenbarn, og barna er opptatt av at ingen må være alene, alle må få være sammen med familien sin. De grønne breie flasketoppene blir til små badebasseng langsfor de små babykonglene.
Nye venner på Sol
I dag flyttet det inn tre nye venner på Sol. De heter Pia, Plutt og Pelle. De skal være på Sol sammen med oss hver dag og de skal bo under treet vårt. Vi fikk hilse på dem da vi satt sammen på bjelkene. De synes det var litt skummelt å møte så mange nye venner, men Solbarna tok imot pinnsvinene med å stryke med hånden sin forsiktig og snakke rolig til dem. Og så sang vi sangen deres sammen.
Vi er en familie på fem, som skal ut for å finne oss et hjem Det er pinnsvinfar og det er pinnsvinmor, det er Pia, Plutt og Pelle. Til niste så har vi med en mark, to snegler og en kakerlakk. Det er pinnsvinfar og det er pinnsvinmor, det er Pia, Plutt og Pelle.
Idag tar vi turen ut for å finne oss en furugrein. Den skal få henge opp over furutreet vårt inne i gangen. Underveis på turen så vi at gran kvisten hadde småe barnåler og at furukvisten hadde lengre barnåler. Vi så også at furugreinene var veldig høyt oppe på stammen. Men noen kan heldigvis klatre høyt på Månegruppa .
Gruppemøte – på veien mot karneval
Gruppemøte er et fint treffpunkt for refleksjon i prosessarbeidet. I det siste har vi jobbet med rommet, stemning og kulisser til lekemiljø på vei mot karnevalet. Denne uken løftet vi opp karnevalet fra andre perspektiv. Vi skal bidra som gruppe inn til fellesskapet i en «parade».
Hva vil Månegruppa vise frem? Hvem er vi? Hva samler oss som gruppe? Erfaringer fra tidligere? Hvordan synliggjøres prosessen vår?
Sist uke pratet vi om dyr rundt, oppi og inni treet. Var dette et sidespor? Tar det oss bort fra vår prosess? Vi ser at dette var et tilskudd til leken.
Furutreet har vært vår bærebjelke. Er det Furutre som helhet? eller elementer fra furua som pinner, kongler, bark, røtter, barnåler? Hva blir rammen vår med tanken på felleskapet basert på prosessen vår?
Hvordan gripe an kostymer? Forberedelser og tilrettelegging? Hvilket material vil vi tilby med tanke på furunål eller en pinne? Hvordan presentere for medvirkning? Hva med hundrespråkligheten? Er vi åpen for forandringer under veis?
Må vi være noe?Kan materiale få oss til å føle at vi er i en feststemning?
Kan vi utsmykker oss med elementer fra Furutreet?