Naturrommet
På barnehagen har vi et naturrom. Rommet er nå iscenesatt med tanke på trær og årstiden vi er inne i. Naturmaterialer er åpne lekematerialer, det setter fantasien og tankene i sving og forfører oss inn i leken. Naturmaterialer vi finner på tur, etterspør hos familiene eller plukkes i nærmiljøet. Materialet sorteres, bearbeides og settes system slik at barna kan se det med nye øyne, undersøke det nærmere og sette tingene i nye sammenhenger.
Trær
Dette barnehageåret skal vi jobbe med trær, tegning og leire.
Det tettes med trær rundt Ugletårnet og det er nødvendig å tynne ut innimellom.
I dag kom Eva med motorsaga og tok ned flere trær rundt Ugletårnet. Noe av det vi har tatt ned skal vi bruke til å lage navneskilt med egen identitet i gapahuken.
Vi skal også bruke mye av det til materiale.
Studiedagene bruker vi til å komme i posisjon til det prosessorienterte arbeidet vi skal inn i. Å kickstarte slik, samler og rammer oss inn i forhold til det tema som er valgt.
TRÆR blir vårt felles tema på barnehagen i 22/23. Den første dagen møttes vi under den ærverdige hengbøken fra 1893 på Midtsand gård. Tidligere gårdsbestyrer på gården Armand, tok oss med på en historisk reise tilbake i tid. Under hengebøken kjenner vi på en helt spesiell stemning. Armand guider oss også gjennom parkstien, der det står et mangfold av ulike sorter trær.
Tilbake i barnehagen venter Pål fra Remidasentret på oss med tegning på store flater i fellesskap. En fin innføring i tegning.
Neste dag tilrettelegger vi rommene. Tegning og leire kommer til å være sentrale verktøy i prosessene videre.
Det har også vært nytt og spennende å ha med skriversentret på laget. De skal følge vårt pedagogiske arbeid det neste barnehageåret.
En kafé,en butikk…
Et materiale kan inspirere til ulike bruksområder. I dag ble mosaikkfliser med tall og bokstaver til penger, skruelokk ble iPhoner til salgs og små treskiver ble til minikaker.