Kategorier
Planetringen Barnehage

Prosessen mot karnevalet

De siste årene har vi hatt et overordnet tema for karnevals-perioden og jobbet med det i flere uker i forkant av  karnevals-dagen. Før tenkte vi at karneval var ensbetydende med kostymet og det å kle seg ut. Nå tenker vi at barn og voksne først og fremst skal  bli kjent med tema gjennom en undersøkende og utforskende væremåte. Innad på huset jobber vi voksne med å finne innganger til årets tema som er menneske. Tilnærmingen er ulik ut i fra alder og utvikling.

Disse ordene fra Loris Malaguzzi er inspirasjon for oss i dette arbeidet.

 Vi trenger pedagoger som noen ganger er leder, noen ganger scenograf, noen ganger sceneteppe og bakteppe, og noen ganger sufflør. En pedagog som er både søt og streng, som er elektriker, som fordeler malingspann og som til og med er publikum – publikum som betrakter, noen ganger klapper, noen ganger er taus, fylt av følelser, som noen ganger er skeptisk og andre ganger applauderer begeistret.

Vi ønsker å skape gode prosesser for lek, samspill, utforskning og læring,
ved å tilby et tema som beriker og utvider vår kunnskap og forståelse.  Barna har forskjellige uttrykksmåter og vi tror med dette at flere kan finne sin funksjon i temaet. Ikke alle liker å kle seg ut men finner lek og aktiviteter mer meningsfull.
Tidligere har vi hatt tema som insekt, fugler, havet, royal og urbefolkning.  Nå ser vi frem til hva tema Menneske vil bringe.

FullSizeRender.jpg
Kategorier
Komet Planetringen Barnehage

Veien til karneval

(Originalt postet 06.03.17)

Vi har blitt kjent med det royale igjennom leik,tegning,maling,samtale,fortellinger,eventyr,fakta,den norske kongefamilien, bilder, filmsnutt og miljøet.

Den siste tiden har vi laget en fortelling som vi skal leke på karnevals-dagen, med publikum fra de andre avdelingene.Vi har jobbet med kulissene,rekvisittene og kostymene og blitt kjent med vår egen og andres roller.

Med utgangspunkt i denne tegningen ble fortellingen til 
Med utgangspunkt i denne tegningen ble fortellingen til 

På reise.

I kongeriket Norge bor en kongefamilie på fem.

Kong Loke og dronning Nikoline og barna deres prins Caspian, prinsesse Emilie og prinsesse Linnea. De er invitert på ball på det danske slott og skal reise til Danmark. 

Alle går å setter seg i heste-vognen. Kuskene Johanne og Ella sitter klare for de skal styre heste-vogna.Ingrid, Oliver og den sorte hesten Brage, drar den kongelige heste-vognen.Det grå føllet Vegard går ved siden av. Hesten Ingrid har på en grønn blomster – caps og føllet Vegard en grønn caps slik at de ikke skal fryse. 

Hoffnarren Ane, Amanda og Hilde har gjemt seg på et hemmelig sete, bakerst ved døren i heste-vognen.De er musestille slik at ingen skal høre eller se dem.De legger en plan for ablegøyer.

Kattene Tuva og Thea Malen er også med på reisen.De sitter inne i heste-vogna, i et bur.De har med leker som de leker med.Kattene har fått jobben med å passe på kronen som prinsen skal bruke på ballet. Katten Tuva har også med en gave til prins Caspian fordi han skal gifte seg.Men med hvem?

Kokken Martina og vakten Lars er også med i det kongelige reisefølge.

Kusken Johanne viser veien til slottet i Danmark, de tar båten dit.Hele reisefølge går ombord på båten.På lugaren har de en hengekøye og en to-etasjes-seng.Det er ikke bord på lugaren, derfor måtte de spise i sengen. Kokken tar fram matpakken de har tatt med fra slottet men den er tom.Kokken går for å se om hun får tak i mat. Heldigvis får de kjøpt friske jordbær, laks, kyllingkjøtt, is, crossaint og smoothie i glass på restauranten på båten.

Prinsen blir syk fordi han ikke har vasket hendene. Han sover helt til de kom fram til Danmark. Kongen har med godteripose til prinsen som er syk og kake til alle.

Når hestene kommer til Danmark er de slitne og sultne og vil spise gress. Dronning Nikoline oppdaget en regnbue med mange fine farger.«Se regnbuen der borte, jeg vil gå dit. Jeg tror det er en skatt under regnbuen».sier dronning Nikoline. Prinsesse Emilie har tatt en snarvei gjennom en tunnel. Hun står under regnbuen når dronning Nikoline kommer dit. Hun har laget et hjerte under regnbuen.«Hva er betyr hjerte?» spør dronning Nikoline. «At noen er blitt død for alltid»sier prinsesse Emilie.«Det var trist.» sier dronning Nikoline. Emilie:»Hvor skal vi gå?» Dronningen Nikoline sier:» Vi kan spørre regnbuen for den kan snakke».Regnbuen følger etter heste-vognen når de kjører mot slottet.

Når de kommer til slottet i Danmark ønsker hoffknekten Sigrid velkommen. 

Den danske prinsessen Kjersti følger kuskene, hestene og kattene til den kongelige stallen. Katten Thea Marlen vil at prins Caspian skal bli med inn i stallen.Hun vil gifte seg med han. Da sier prins Caspian: «det går ikke at katter og prinser gifter seg med hverandre. Jeg skal gifte meg med prinsesse Linnea».

Hesten Oliver vil gifte seg med katten Thea Marlen.Etter vielsen blir det dans hele natten både i stallen og i ballsalen.

I stallen koser de seg med gulrotkake og på slottet bryllups-kake. 

Etter at de har spist går dronning Nikoline ut for lete etter skatten. Hun finner skatten ved slottet og deler med alle. 

Og snipp, snapp snute så var eventyret ute.

Kategorier
Komet

Karnevals-tradisjon

De siste årene har vi hatt et overordnet tema for karnevals-perioden og jobbet med det i flere uker, i forkant av  karnevals-dagen. 
Før tenkte vi at karneval var ensbetydende med kostymet og det å kle seg ut,Nå tenker vi at barna først og fremst  blir kjent med nye tema  gjennom lek .Vi ønsket derfor å jobbe med karneval over en lengre periode og på den måten gjøre karnevalet mer meningsfullt for både barn og personalet.Vi ønsket også komme bort fra det kjøpepresset som karneval kanskje inne bar for mange familier.
Vi opplevde at det ble tilfeldig hva hvert barn kom utkledd som på karnevals-dagen og at det skapte utfordringer i leken på barnehagen. Det var vanskelig å forenes om en lek når utkledningene var så forskjellige; supermann, ku, prinsesse, tiger, Batman, hund, katt m.m. Ofte kunne vi se et stereotypt kjønnsrollemønster.
Karnevals-dagen var godt planlagt av personalet men ofte utviklet dagen seg slik at ingen visste helt hva vi skulle gjøre, det manglet et felles fokus. Vi  reflekterte sammen og kom fram til at vi ønsket å jobbe prosjekterende og ta et dypdykk i et tema sammen med barna. Vi ønsket at prosessen skulle være det viktigste.
Når vi skal velge tema for karnevalet går vi inn i en prosess, vi ønsker å tilby et tema som beriker og utvider vår kunnskap og forståelse. Vi ønker å lære mer om vår kultur, andre kulturer, historie,verden,dyr,planter, havet og jorda vår. Barna har forskjellige uttrykksmåter og vi ser at flere finner sin funksjon i temaet. Ikke alle liker å kle seg ut men finner lek og aktiviteter mer meningsfull.
Vi har hatt tema som insekt, fugler,havet og urbefolkning. Det er tema som er åpne der rollene ikke er bestemt/satt på forhånd.
I år har vi valgt royal som tema og vi tenker at det innebærer mer enn bare prinsesser. Innenfor slottets området er det også et indre liv.

Hvem jobber på slottet?
Hvordan er hverdagen til en prinsesse?

I skrivende stund har vi startet prosessen med årets karneval sammen med barna. Ella forteller at hun møtte vår egen prinsesse på Lade-stien i høst. Hun tegner Mette-Marit med tur-klær.
Johanne tegner en dame-vakt.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Planleggingsdag 2. Januar 2017

I desember startet vi planlegginga av karnevalet.

Personalet fikk i oppgave å komme med forslag til tema. Etter noen runder landet vi på ROYAL.

På planleggingsdagen tok alle i personalgruppa med en Royal ting. Vi ser at akkurat som barna, er vi ulike og har ulike uttrykksmåter. Det blir også vår styrke…..

Våre refleksjoner for hva Royal kan bli for oss:

narr, gjøglere, diamanter, juveler, uniform, gardist, slott, borg, krone, velur, skaut, narrehatt, skopuss, sølvpuss, stall, hest, mus, servise, gull, sølv, diamant, smaragd, ring, gjøglerkongeskipeventyr, fantasi, virkelighet, smed, konge, prinsesse, vakter, tjenere, hoffnarr, greve, hertuginne, adel
 

Vi ønsker å bruke tid på dette, slik at vi blir kjent med temaet sammen. Og gjennom prosessen fram mot karnevalet vil vi gjødsle ved å forandre det fysiske miljøet, tilby andre materialer,sang,musikk, bruke digitale verktøy,bøker og dele intelligens. Slik skal barna få ta sine egne og aktive valg uten påvirkning av venner, foreldre eller personal.


Refleksjoner ifht. Royal:

Hva vet barna fra før?
Er Royal et nytt ord for dem?
Kjenner de til virkelighet eller eventyr?
Progresjon i forhold til alder?
Hvordan inspirerer uten å instruere?
Ulike roller?
Tradisjoner?
Ulike tidsperioder?
Fantasi?
Virkelighet?
Kommersielt?
Er alt bare vakkert?
Kan verden både være skinnende og møkkete?
Må man bestemme seg med en gang hva en skal være på karnevalet?
Kan man ombestemme seg underveis?
Trenger kostymet å bli det viktigste i et karneval?

Vi ønsker gode læringsprosesser der barns medvirkning blir sentral.