Kategorier
Sol

Sukkererter

Sukkererter er et populært tilskudd i permakassene våre. Det er en vekst vi kan følge med mens den strekker seg oppover hønsenettingen. Den utvikler vakre blomster, som igjen skapes om til små belger som vokser seg store nok til å nytes.

Først må vi legge ertene i vann så de bløtes opp. Slik spirer de raskere.

Etter en dag eller to tar vi med ertene ut og planter dem i jorda mens vi snakker om at blomsterstengelen vil vokse og klatre oppover hønsenettingen.

«Har den arma da»?

Hmmm… si det du….vi får se etterhvert som den vokser…

Ertene vannes og passes på,og vi følger spent med fremover.

Kategorier
Komet

Forberedelser til PopUp verksted

På fredag har vi invitert barnehagen til å bli PopUp verksted, der skal vi bake løvetann- kjeks til sommerfesten.

I dag har ei lita gruppe vært med å prøve seg frem til en vellykket oppskrift.

Hvilket ingredienser trenger vi og hvor mye?

Blir deigen for bløt? Må vi ha mer hvetemel?

Hvor mange løvetannblomster trenger vi?

Vi danderer kjeksene med blomsterblader

Under stekeprosessen oppdager vi noe som skjer inn i ovnen!

De gule blomsterbladene blir til blomsterfrø!

Wow!

Kategorier
Komet

‘Dette er en løvetann fest!‘

Kjøkkenet ble fylt av god stemning, energi og latter i dag!

Løvetann ble strødd som strøssel over grøten og stilken ble brukt som sugerør i melken.

Tenk alt vi får oppleve med løvetanna!

Kategorier
Stjerne

Sommerlige Maidager

Fine varme solskinnsdager. Vi oppdager insekter, vi plukker løvetann og smaker på løvetannsaft. Vi ser rabarbraen og solsikkene våre vokse og vi høster rabarbraen. Vi kjenner på varmen og smører oss med solkrem, vi leker med vann og har på shorts og kjoler. Vi spiser vannmelon og må fylle på vannflasken. Nye møteplasser i uterommet og naturens nye drakt gir gode erfaringer sammen. Vi opplever sommeren på barnehagevis.

Kategorier
Stjerne

Kråka

Kråkefest, kråketing, kråkeslott, kråkereir, urokråke, kråkesølv, kråkehopp

Navnet kråke hører vi ofte i sammensatte ord, gjerne med negativ ordlyd. Kjært barn har mange navn, sies det. Er kråka et «kjært barn»? Er vi i barnehagen glad i kråka? Hvilken plass har den?Har kråka en funksjon i samfunnet? Dette er spørsmål vi tar med oss inn i gruppemøtet.

Hvilke holdninger har vi til kråka? Hva vet vi om kråka? Det finnes mye overtro om kråka. På folkemunne assosieres kråka med død og ulykke, med søppel og bråk. Kan den oppleves som skummel?

Vi som blir neste års solgruppe skal fordype oss i kråka mot høstmartna. I barnehagen har vi besøk av kråka jevnlig, den er en del av barnehagens uteområde, men kjenner vi den? Kanskje kråka kjenner oss bedre?

I arbeidslaget deler vi av våre barndomsminner. Det er en veksling mellom positive og negative holdninger vi har blitt kjent med i oppveksten. En kollega har gode erfaringer med kråka og deler av sin kunnskap; «den er intelligent», «den husker ansikt», « den kan kjenne igjen biler», «den husker hvis vi ikke er snill med den».

Vi opplever at flere av barna er nysgjerrig på kråka. Vi ser fasinasjon i øynene, ivrige hender som peker og de hermer kra- kra-kra. Barn er fri, åpen og gjestfri.

Hvordan møter vi som er laget rundt barnet kråka i forhold til for eksempel gråspurven eller marihøna? Vi reflekterer rundt statusen vi gir dyr og insekt som lever i barnehagen. Kan vi lære noe av barna?

Vi reflekterer også over om dette er overførbart til andre sammenhenger? Hvordan møter vi alle med samme gjestfrihet.

Holdninger, verdier, etikk og empati blir grunnmuren for vårt arbeid med utforskning av kråka og pedagogenes forberedelser.

Hvordan kan kråka få sin plass i høstmartnan?