Kategorier
Ugletårnet

Hesten Juni

Hesten Juni gjenskapes med tusj og maling på store flater. Vi mimrer tilbake fra minnekisten og tilfører nye øyeblikk og erfaringer fra livets reise.

Disse skal skape stemning på lanseringsfesten av boken.

Kategorier
Komet

Prosessarbeid Gjenklanger: Tippi under lyset…

På uteområdet vårt står tipien stødig og mektig. Tipien bygget vi i fjor når vi jobbet med tema trær.

I år ønsker vi å bruke tipien som kometgruppa har jobbet med som støtte til prosessen med lys.

Vi ønsker å bevare det naturlige og rene med tipien, samtidig som vi belyser og synliggjør den i et nytt design.

🟠Skjer det endringer i leken i området tipi?

🟢Tiltrekkes barna til område?

🟣Hvilket dialoger skapes rundt tipien?

🔵Blir de å oppdage tipi på nytt?

Materialet vi tilby ønsker vi skal være en gjenklang og et speilbilde av naturens fargeklatter.

Kategorier
Stjerne

Et gyldent øyeblikk

Det er hentetid i barnehagen. Døren åpnes forsiktig opp inn til rommet hos 1 åringene. En mamma eller pappa står forventningsfull ved døren. Det er ofte at pedagogene ser foreldrene først og hilser med øynene eller et nikk. Vi kan kalle disse stundene gyldene øyeblikk eller gulltid som gir innblikk i barnas barnehageliv «på ekte». Dette er en mulighet til å være «flue på veggen» kanskje i 5, 10, 20 sekunder eller 3 minutter. Det er fint å gripe disse øyeblikkene. Barna får også medvirkning på hva de ønsker å fortelle igjennom hva de gjør, viser eller hva de sier. Med støtte fra pedagogene og foreldre gir det verdi for barnet å bli anerkjent på sin måte og fortelle om mitt liv i barnehagen. Disse øyeblikkene er kanskje det beste innblikket i barnas dag i barnehagen?

Kategorier
Planetringen Barnehage

Ilag

Hjelpsomme små hender som setter vannflasken til en venn på plass i kurven, ivrige raske fottrinn på vei for å hente inneskoen til en venn som har sovet, et stort smil sier hei til en venn som kommer inn døren, en hånd strekkes høyt opp for å vinke ivrig til en venn, to kasserollelokk slås mot hverandre og søker et blikk som sier «vil du bli med?». Jeg tar to eplebiter på fruktfatet… en til meg og en til deg, jeg gråter fordi du gråter, jeg klapper når du klapper, vi tok samme stol hvem skal ta en annen stol? Begge vil vaske hendene… hvem blir først?

Vi blir kjent med hverandre gjennom lek, aktivitet, prosess, varierte situasjoner og små øyeblikk.

Rause personligheter, hjelpsomme, kompetente, selvstendige 1 åringer med følelser og tanker. Hver dag lever vi ilag for å utvikle erfaringer, verdier, opplevelse og holdninger sammen som skaper gruppedynamikk lag etter lag.

Gjennom erfaring skaper barn et indre mentalt kart, og når de leker og samhandler med andre etableres en forståelse av sammenhengen mellom erfaringene. Et godt kart gjør det lett å forstå ting, og derved legge ny info i kartet. Men kartet er ikke perfekt, for å bli funksjonelt må det stadig justeres. For å utvikle god tenkning trenger barn å bli utfordret med informasjon og erfaringer som ikke passer med det de kan fra før. Derved får de mulighet til å forstå nye sammenhenger og, om nødvendig, justere sitt indre kart.

Anne Schjelderups

Kategorier
Måne

«Maskinen som tar bort alt skitne i barnehagen»

Hver dag kommer Hilde og Marit og vasker hos oss. Barna blir etterhvert godt kjent med dem, slår av en prat og viser interesse for det de gjør. Vi stopper litt opp i dagen vår, i leiken vår og hjelper til å ta bort ting som ligger på gulvet, vi observerer og følger med når de gjør vaskejobben i barnehagen vår.

I dag ble Månebarna interessert i gulvvaskemaskina. Hilde og Marit tar seg tid til å fortelle og møte spørsmålene som barna kommer med:

Ka e det der?

Ka e det under lokket der?

Her er det skittent vann

«Oi, det va skittent»

Her er det rent vann