I dag rundt måltidet dukket det opp et utrykk under samtalen: «å vise hensyn».
Maten er servert og vi skal forsyne oss med mye godt på fatet. Det er couscous med agurk og paprika, falafel, kari-dressing og en salat med grønn, salat, druer, bringebær og blåbær. Vi serverer maten i små skåler sånn at alle kan forsyne seg. Værsågod sier vi!
Barna forsyner seg en etter en. Vi sender rundt til hverandre. Noen får ta salat først, men andre må vente helt til slutt.
«Nå har hun tatt alle bærene og det er ikke noe til oss» sa et av barna.
«Husk å vise hensyn» kom det fra pedagogen.
«Hva betyr egentlig å vise hensyn?», spør pedagogen.
Det blir stille i rommet.
«Betyr det bil?» spør en gutt.
«Vi må vise manerer», sier ei jente.
Samtalen går frem og tilbake og vi tar frem flere eksempler på når vi kan «vise hensyn» i forskjellige settinger i løpet av en dag.
Manerer, hensyn, respekt.
Hva betyr egentlig alt dette?
Betyr det samme for barna som betyr det for oss?
Klarer vi å stoppe opp og reflektere rundt ordene?
Vann, sørpe, snø og is ga oss mange muligheter i uterommet i dag. Forskjellige underlag testes når vi går og springer. Å gå på is gir andre og kanskje nye erfaringer. Noen går roligere, noen holder samme tempo, noen trenger en hånd å holde i og noen kryper.
I båten er det masse lilla vann som blir interessant å utforske på mange måter.
Store bøtter med snø i forskjellige konsistens gir flittige hender.
Uterommet er dekket i mange former, det holder oss i drift på ulike vis.
I barnehagen henger prosessen og karnevalet sammen. Lyd er vårt utgangspunkt. Hva kan det bli for oss på stjerne?
Vi reflekterer rundt ordet karneval. Har ett-to åringen noe kjennskap til det? Hva om vi sier karnevalsfest? Kan det være en støtte til forståelse? Kanskje har de kjennskap til ordet fest fra før?
I rommet ønsker vi å lage festinstrumenter og vi vil glanse opp noen av de instrumentene vi har. Vi skal jakte på og bli kjent med ny musikk, som kanskje gir oss nye rytmer og bevegelser. Denne musikken skal binde oss sammen i forberedelsene og vi vil dele den med resten av barnehagen på selve karnevalsdagen.
Gjennom hele høsten har vi samlet på lyder som vi har laget selv med kroppen og stemmen, instrumenter og materialer. Disse lydene har vi lyst til å sette sammen til vår egen komposisjon. Kanskje kan vi bruke denne komposisjonen i paraden som skal gjenspeile gruppenes prosesser.
Vi reflekterer rundt kostymer. Hva er et godt å ha på? Farger? Lyder? Fest! Sammen lager vi kostymene til gruppa. Det blir en våre forberedelser til festdagen.
På huset fordeler vi oppgaver slik at både inne- og uterommet skinner ekstra på karnevalsdagen. Vår fellesoppgave er pynt med lyd.
Perler, bjeller, bånd og knapper ønsker vi å bruke i forberedelser. Noen som har noe til overs som ikke blir brukt? Ta gjerne med til barnehagen.