Kategorier
Planetringen Barnehage Sol

Frydefulle møter med marihøna

Hva er det med det røde, runde lille insektet med svarte prikker?

Hvorfor bli ofte barn så fascinerte av denne skapningen?

Er det fargen?

Er det mønsteret?

Når vi skal ut er det marihønejakt. Vi må finne marihøner.

Vi har funnet ut at de bor på blomster og blad, så turen går til permakassene og til frukttrærne våre.

Der e marihøne!

Den må få gå opp på fingeren selv hvis den vil. Hvis vi kliper den på ryggen for å løfte den får den vondt.

Vi snakker om hvordan vi kan behandle marihøna for at den skal ha det bra.

Noen ganger brer den de små, røde vingeneskallene med sorte prikker på ut så vi får se vingene de skjuler under skallet. Da flyver marihøna. Barna roper frydefullt «den flyr» før de kommer med reglen:

«Marihøne, marihøne fly fly fly, i morra bli det godvær», før de vinker opp i lufta og sier «Hade».

Se! Der e marihøne!
Vi må la den få gå opp på fingeren selv
Marihøna rusler oppover ei varsom arm. Kor ska den?
Den ville komme på fingeren!
Se! Der e ei marihøne!
Ikke klipe!

Kategorier
Stjerne

Kontraster i møteplasser

Vi ønsker ulike møteplasser der 1 åringen får forskjellige erfaringer. Inne på avdelinger prøver vi å iscenesette for noe annet en lydinstallasjon på verandaen. Hva med en mykere og varmere møteplass? Gull er en kontrast til sølv og myke elementer som tøy er en kontrast til de harde stål materialene vi bruker i lydinstallasjon på verandaen. Kan rasle-eggene og bananene få nytt liv? Omforming av materialet gir barna mulighet til å oppdage på nytt. Tøy, sydd i strimler med bjeller, gir en fin lyd når vi rister i dem. En foranderlig møteplass som kan skifte uttrykk i takt med det vi er opptatt av.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Brannvernuke

Uglebarna har testet rømningsveier

Ballbingen er Uglebarnas møteplass ved en eventuell brann.

Månebarna har tatt en runde i barnehagen for å sjekke rømningsveier, brannslukkingsapparat og brannslange.

Kategorier
Komet

I lysets magi opplever vi magiske øyeblikk…

Vi samles rundt bålet for å spise frukt. Men….

Hva har skjedd?? Se, frukten er borte!

Et ark ligger på fatet!

Vi går litt nærmere for å se…

La oss åpne det forsiktig…

Et skattekart!!! «Jeg vet hvor skatten er!, sier et av barna»

«En annen sier, «Skatten er i lavvoen, vi går og ser!»

Jeg kan se noe som lyser der inne.

Kanskje frukten vår er her?

Det er mørkt inn i lavvoen, noen skinnfeller ligger i en halvsirkel på gulvet, i midten skimter vi et lys og en skatt?! Vi setter oss ned alle sammen, det er litt trangt, men vi er vant til å være tett på hverandre. Vi tar en bit av frukten og plutselig sier ei av jentene; «Jeg har en historie» Hun forteller en historie om en spøkelse som kunne hoppe å kaste lys. Vi føltes oss fanget av historien og lyttet spente videre.

Neste måltidet er på kjøkkenet. Før vi ankommer kjøkkenet har pedagogen diktet opp en historie om en trollmann som har noen magiske ild krefter. Vi trår forsiktig inn på kjøkkenet og ser at på bordet er det tent 4 lys. Har trollmannen vært her?

Vi setter oss ned og samtalene rundt bordet om lyset, de magiske kreftene og trollmannen sprer seg.

Pedagogene opplever at lyset og historiene rundt blir til støtte for fellesskapet.

Kategorier
Stjerne

Vannet gir

En vannpytt vekker vår interesse. Nesten på instinkt beveger vi oss mot pytten. Den er stor nok til at det blir en møteplass for fire 1-åringer. På bakken rundt ligger det mange geiterams som vi kan bevege vannet med. Vannet gir fellesskap, bevegelse, utforskning og lyd.