Kategorier
Komet

Gjenklanger hos hverandre

Hvilke gjenklanger sender vi til hverandre?
Hvem er jeg i møte med deg?

«Når jeg er med deg føler jeg meg trygg»
«Du gjør meg usikker»
«Jeg blir glad når jeg ser deg, du får meg til å føle meg viktig!»
«Jeg vil ikke være med deg, du er ikke snill med meg.»

La oss snakke om gruppedynamikk.
Gruppedynamikk er et sosialpsykologisk begrep knyttet til hvordan grupper fungerer. Konkret studeres hvordan medlemmene samhandler og kommuniserer med hverandre, hvordan konflikter oppstår og løses, virkningene av de forventninger gruppen stiller til den enkelte, press og forventning mot solidaritet og konformitet, og gruppens utvikling over tid (Store norske leksikon).

Å være en del av en gruppe, for eksempel i barnehagen, krever at alle er villige til å gjøre en innsats for å bygge relasjoner med hverandre.

Hvordan snakker vi til eller med hverandre?

Hvordan håndterer vi konflikter?
Hvordan støtter vi 4-åringen til å håndtere konflikter?
Hvilke forventninger stiller vi til 4 åringen?

Disse er viktige spørsmål som vi må ha med oss både i barnehagen og hjemme når vi tenker på relasjoner.

Vi mennesker er forskjellige. Heldigvis! Vi er forskjellige i måten vi agerer, reagerer, tenker, handler og forhandler. Vi trenger alle og alle trenger hverandre. Men vi trenger også å bruke tid til å forstå hverandre.

Det krever energi og være del av en gruppe av mennesker med så mange ulike, unike personligheter.
Noen får energi av å være med andre og noen tapper energi av å være med andre mennesker.
Det er mange ting å ta hensyn til.

Kategorier
Planetringen Barnehage Sol

«Hade edderkoppen»

Det er fredag, og edderkoppen «vår» skal få dra hjem til skogen der den bor.

Den har vært på besøk siden turen vår på tirsdag.

Vi tar tursekken med mat og drikke på ryggen, holder i hendene til hverandre og går til «Ugleskogen».

Edderkoppen er med, og vi finner en fin plass den kan få slippe ut.

Alle vil se. Vi samler oss rundt boksen for å ta farvel.

«Hade edderkoppen». Alle vinker ivrig mot boksen og sier «hade edderkoppen» med skingrende glede og latter i stemmen.

Takk for besøket. Nå skal du få komme hjem til skogen din.

«Den ska ta fly» er det en som sier.

«Skal den ta fly»?

«Ja».

«Hva skal den gjøre på flyet da»?

«Rote».

Det er snegler i skogen også.

Vi ser en varsomhet og omsorg som holder på å vokse frem.

Den må få mat.

«Hade sneglen» Hedda.

Vi og skal spise.

Solgruppas første tur med sekk på ryggen og matpakke i skogen.

Det er stas!

Kategorier
Stjerne

Vi samler oss

To små barnehender legges mot hverandre, de beveges som en orm. Blikkene våre møtes, «ormen den lange, krøp som en slange…» pedagogen bekrefter barnets initiativ og barneøynene stråler opp.

I de ukene vi har vært sammen har vi blitt kjent med nye rim, regler og sanger. Det samler oss , gruppen får noe felles. Ord, toner, rytme, bevegelse, glede – det inneholder så mye og er en del av barnehagehverdagen.

Apekatten Bongo Bongo vet du hva han kan? Han kan klatre, bongo bongo, helt til topps han kan. Apekatten Bongo Bongo sitter i et tre Når han rister, bongo bongo, faller nøtter ned.

AU!

Ormen lange

Krøp som en slange

Under et gjerde

Tok sei ei pære

Delte den i to

En, to, værsågod

«Musepakk» sa katta. «Deg vil jeg ta.
Jeg har vært hos kongen og kongen han sa JA! «Fillekatt!» sa musa. «Du lurer ikke meg.
Jeg har vært hos dronninga og dronninga sa NEI!»

Kategorier
Komet

Et bilde blir til

Vi samler gjenklanger fra miljø rundt oss og skaper et bildet.

Barnåler,kongler og blader i alle farger

Ivrige, glade, sprudlende kropper plukker natur materialet.

Vi dekker på malerommet med maling og naturmaterialer.

Kategorier
Planetringen Barnehage Sol

Tur til småkrypenes verden

Vi tar med bøtte og en boks med forstørrelsesglass i lokket og går på tur.

Finner vi noe spennende vi kan studere mon tro?

Kanskje vi finner et insekt eller en edderkopp? Kan de få bli med på besøk til barnehagen?

Vi fant mye spennende….sopp, trekløver, kongler, snegler, edderkopper… Vi gikk gjennom høyt kratt og mellom store trær. Vi klatret over store steiner og fant små huler med edderkoppspinn.

Til slutt bestemte vi at edderkoppene vi fant fikk bli med oss til barnehagen på besøk.

Vi har et terrarium som den bor i mens den er hos oss.

Hva trenger edderkoppen ?

Skal vi ta med noe til den fra skogen?

«Blåbær»!

Vi plukket med oss blåbærlyng, noen kongler, kvister og rognebær. Det måtte jo bli bra for en edderkopp.

«Se! Der!»

«Ikke skummel»

«Mange fota»