Komet

Prosessarbeid Gjenklanger: Et lappeteppe av lys.

Når vi nå skal jobbe med det fysiske miljøet, tar vi med oss gjenklanger fra tidligere prosesser. Vi ønsker å skape en installasjon som barna kan møtes over.

En lys-installasjon som:

🟡 vender barna til hverandre

🟡byr på utforskning

🟡provoserer

🟡gir oss en wow – følelse

🟡gjør at barna kommer i dialog med hverandre og kan forundre seg sammen

Når vi reflekter rundt det å skape et lappeteppe, tar vi med oss følgende betrakninger:

🟠Den skal være estetisk.

🟠Vi må tenke på at den må være solid.

🟠Installasjonen skal kunne reflektere sollyset som kommer inn gjennom vinduene.

🟠Lappeteppet skal kunne ta imot mange hender og blikk

Videre ønsker vi å inkludere foreldrene i prosessen vår. Følgende mail blir sendt til alle foreldre på gruppa:

Hei,

Vi er i start av en spennende prosess der vi ønsker å komme i gjenklang med lys!
På gruppemøte i dag snakket vi rundt tilrettelegging av det fysiske miljøet og rommene våre. Både inne og ute. Rommene vil etterhvert skifte «drakt» i takt med prosessen vår
.

Vi har en god del gjenbruks material i barnehagen, men det er alltid plass til mere av det vi jobber med.

Vi ønsker flere lyskilder og ting som kan reflektere lys. Små lommelykt, paljetter, lysslynger, osv.🔦💡🚨
Her er det bare fantasien som begrenser
.

Rop ut eller ta med til barnehagen hvis det er ting dere har til overs eller er villig til å gi bort.

Mye kan vi gjøre selv, men sammen er vi best!

En arbeidsskisse blir tegnet av pedagogen i plantiden

Hvilke gjenklanger skal vi ha med oss på installasjonen?

Spor 1

Det er ute-start og vi sitter rundt bålplassen. Plutselig titter hun fremme. «Oi, jeg fikk lys i øyene mine», sier pedagogen. «Når jeg ser på lyset lenge blir det lilla» sier jenta.

Spor 2

Paljettjakka: «wow» «Se på jakka!», « hva skjer med jakka til Ej4?»

Spor 3

Rosevinduene i Nidarosdomen var noe som fanget pedagogene oppmerksomhet. Vi ønsker å ta med oss blikkfanget rosevinduene gav oss.

Spor 4

Arbeidet vårt med det fysiske miljøet og servietten blir til inspirasjon for installasjonen.

Pedagogene bruker planleggings tiden til forberedelser og bygging av installasjonen.

Nå er vi i gang!