Sol

Kostymer

Papirserviett i ett maling og vann har vært en sentralt aktivitet i prosessen vår med serviett.

Barna samler seg rundt baljene, henter seg maledrakt og maling og jobber med serviettene. Hendene som dypper serviettene i vannet. Blanding av vann og maling kommer i kontakt med servietten. Vi ser at servietten sin form endrer seg. Den bli myk og bevegelig. Den kan formes til slanger, pinner, boller, mammaer, pappaer, babyer og mange andre.

Plassen rundt baljene blir en møteplass. Et sted hvor barna møtes over det tredje, kommer nærmere til hverandre og får felles opplevelser. De ser og studerer hverandre, de konsentrerer seg, de jobber aktivt med hendene sine. De bytter plass mellom baljene.

Papirserviettene legges til tørk.

Vi sett at barna vist interesse og stikke på serviettene nål og tråd. Kanskje er det de gjentatte bevegelser som gjør set interessant å holde på.

Pedagogene stiller seg spørsmål :

Basert på observasjonene vi har gjort der barna holder på med serviettene… hvordan kan vi tilrettelegge for at barna skal lage kostymene sine selv?

Vi dekker på bordet og legger serviettene barna har jobbet med i hyllene på sol. Rommet blir fylt av servietter i forskjellige farger og former.

Vi tar med oss erfaringer og observasjoner vi har gjort og tar oss et valg.

En tanke og en ide på hvordan vi kan ordne kostymer kommer til syne.

«Hente maskin» sier noen. I samtale med barna kommer frem at de har tenkt ulikt om hvordan kostymer deres skal bli.

Noen ønsker å sy sammen servietter til en krone eller en hatt og andre vil stikke på servietten med nål og garn. Barnas hundrespråklighet kommet til synet.

Felles interesse over ulike aktiviteter fører til bygging av sterke relasjoner mellom barn. Observasjoner viser flere møteplasser der barna snakker sammen og skaper erfaringer som de bringer med i leken.