Stjerne

Kostyme

Hva skal være kostymene våre på Stjerne? Papir skal være et viktig element. Hvordan? Vil ett-toåringen ha på kostyme? Liker barna på Stjerne å ta på seg noe? Hva kan vi lage som gjør barna delaktige i prosessen, som gir dem en nærhet til det vi lager? Noe de kan lage sammen? Hva har vi observert gjennom barnehageåret så langt?

Etter refleksjoner rundt observasjoner og bilder lander vi på at vi vil gjenskape papprørene som vi har på avdelingen. Papprørene er mye i bruk, men de er litt tunge å ha på armer og føtter. Vi bruker dem som mal og lager lette pappremser som barna pynter med papiret vårt. Noen limer sammen, på samme remse. Noen vil legge på papir. Vi stifter dem sammen og de blir til våre kostymer. Kostymer som vi har laget i fellesskap, som vi deler på.

I tiden fram mot karnevalet skal kostymene være en del av materialet vi har tilgjengelig på avdelingen. Vi tenker at det er viktig at barna får mulighet til å bli kjent med dem, prøve ut hvordan de kan brukes og får en nærhet til kostymene før selve karnevalsdagen.