I dag dekker vi til med jordleire, pinner og gårdsdyr på lekescenen i uterommet. Å iscenesette med leire i uterommet er noe nytt, vi ser at nye barn kommer til. Leire i ny kontekst inspirere flere grupper, hvor vi møtes om nye ideer. Er det fordi det er en «røffere» måte å møte leira på? De erfarer sammen om den nye typen leire som er gravd opp fra kornåkeren.
Fra naturfarget leire til malt leire
Med maling finner vi detaljene i sneglebyen. Vi hører at nye assosiasjoner kommer frem og barna begynner å leke med landskapet.
Farger endrer tanker og opplevelser
Fra å være en «snegleby», gikk «landskapet» over til å bli et «smurfelandskap» etter at vi valgte å male detaljer.
«Det ble finere»
«Det ble kunstnerisk»
«Det blå er smurfer»
Treffpunkt for betraktninger
En hånd klemt hardt sammen, inni hulrommene av hånden kan vi skimte noe orange. Dette vekker vår nysgjerrighet. Et spor som fører oss sammen ned til nypebusken.
Engasjerte 3 åringer deler med hverandre, vi står sammen rundt busken. Sammen, men med veldig ulike tanker, ulike erfaringer, ulikt blikk og ulike perspektiver. De deler med hverandre; «busk eller tre» « torner eller pigger». Enigheten er stor i at det er nyper. Det deles erfaringer på hvordan de kan plukke nyper «æ drar sånn» «det stikk når æ kjæm borti piggan» «det blir blod».
Lytting en empatisk inngang til å bli bedre kjent. Lytting er å anerkjenne verdien av ulik kompetanse. Det å sette seg selv på vent for å ønske noen andre sine tanker velkommen inn.
Vi ønsker å bygge et mangfold av ulikheter hvor vi samtidig kjenner på at det jeg sier har en verdi og blir anerkjent i felleskapet. Den enes tanker eller den andres handlinger fører oss kanskje inn på en ny tanke eller en ny handling.
Mens vi venter på Halloween
Bearbeide leire
Leiren som vi tidligere har jobbet med har begynt å bli tørr.
Pedagogen har forberedt små sylinder former av leire og latt dem tørke.
Bordet er dekket med plastikk bokser og små rasper.
Vi ønsker å bearbeide leiren, ved å raspe tørket leire gir vi muligheten for å oppdage leirens egenskaper.
Barna henter seg raspen og begynner og lage små bevegelser ved å gni den tørre leire opp og ned.
Det kommer støv av leiren.
Hva skjer med støvet hvis vi tilfører vann?
Vi pedagogene merker en rolig, avslappende stemning i rommet. Barna jobber fokusert med oppgaven sin. Det kan virke nesten som meditasjon for noen. De kjenner på «støvet».