Kategorier
Komet

Intelligent materiale

Et intelligent materiale åpner tankene og gir ulike muligheter – et materiale som kan gjøre hva som helst.

Her er to romskip og materialvalget gir nye ideer underveis. Det finnes ingen fasit eller oppskrift for hvordan et romskip skal bygges, men tankene og ideene til barna bygges opp i takt med romskipene.

Barna blir nysgjerrige på hverandres bygging, hva de ulike tingene skal brukes til og hva det er. De går frem og tilbake mellom romskipene og diskuterer, spør og undrer seg sammen rundt ulike finesser på hverandres romskip.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Fredagsdisco

Gjengen på Stjerne ønsker alle ei riktig god helg

Kategorier
Måne

Leker

Hvorfor ønsker ikke barnehagen at barna har med leker hjemmefra? 

I vår barnehage ønsker vi leker og materialer som er samlende for fellesskapet. Leker som barna kan være sammen om. Barnehagen og de ansatte har ansvar for å gi barna like muligheter til å komme inn i lek og bygge vennskap, uten at leker og ting hjemmefra bidrar til å gjøre det mer utfordrende for barna.

Vi opplever at flere barn kommer med leker, ting og rekvisitter til barnehagen. Og om én kommer med en leke, smitter det ofte på andre. En samtale og rammer fra hjemmet gir barna trygghet i situasjoner og møter som oppstår i barnehagen. Ringer, smykker, hårbøyle, spenner og nøkkelring er vakre og forlokkende ting. Ønske om å ha det en venn har kan bli en kraft. «Skal vi bytte?» «Kan jeg få den?» «Du kan bli med i leken hvis jeg kan låne?»

I barnehagen skaper vi øyeblikk og læringsprosesser sammen ut i fra menneskene og materialet som er rundt oss.

Kategorier
Planetringen Barnehage Sol

Et bildet av hundre tanker

«Hva ser dere på bildet nå?»

«Æ ser en krabbe»

«Æ ser en slange»

«Æ ser kua»

«Kua spiser gress»

Kategorier
Måne

Bursdag i barnehagen

Når det er bursdag i barnehagen velger barna krone, lek og aktivitet. I dag ble vi kjent med rabarbraen i aktiviteten og fellesskapet. Bursdagsbarna er hovedaktør i planlegging og forberedelser. Fellesskapet i feiringen er sentralt.

Personligheten avgjør hvordan dagen blir og det kan være stor forskjell på hva hovedpersonen ønsker. Noen kan ønske en tilnærmet «vanlig» dag, mens andre kan ønske noe mer. Barnet selv legger føringer. Noen vil på tur, noen

vil ha en kjent lek, noen vil ønske å uttrykke seg med dans, musikk, maling, tegning, gå på tur, sanke materialer, ake, bygge osv.