Kategorier
Komet

Papir møter vind

«Vi blæsa papiret».

«Papiret fløy i lufta fordi at det va vind».

«Vi lufta med det, og vi brukt det te flagg og som en drage. Det e sånn draga flyg, og flagget det sveve».

«På barne-TV har æ ikke en sånn drage».

Papir i uterommet kan utfordre oss.

Papir i møte med vind, papir i møte med vann, i møte med sol, regn og etterhvert snø og is.

Hvilke ulike typer papir egner seg i uterommet?

Hva kan vi gjøre med papiret?

Hvordan vi skape gode møteplasser med papir ute?

Blir det ødelagt? Hva betyr ødelagt? Søppel eller klarer vi å se noe kreativt i papir som endrer form?

Kategorier
Sol

Papirserviett og maling

Hva er det som er så unikt med papirservietter? Hvorfor male på servietten og ikke på vanlig papir eller tegneark? Hva er annerledes med papirserviett? Hva skjer med papiret når vi tilfører maling? Hva opplever barnet når man maler på serviett?

«Barn er naturlig estetisk til stedet i verden,og de opplever og uttrykker seg kroppslig og sanselig. Dette har betydning for barnas hverdagsliv, læring og utvikling. Ved å vie større oppmerksomhet på barns utrykk og væremåte kan vi utvikle og fremme en estetisk praksis. Estetisk praksis og estetiske læreprosesser foregår overalt når barn sanser og utforsker omgivelsene. I denne sansingen erfarer å bearbeider de allmenne, hverdagslige forhold som å: skape felleskap og relasjoner, være seg selv og bli seg selv, opplever fordypning alene og i felleskap, oppleve nærvær, trygghet, sorg, gledelig frykt», Barn og Estetisk praksis.

Barna møter motstand når de maler på papirservietten. Den beveger seg. Den har en struktur og endrer strukturen etter malingen.

Maler på papirserviett med pensel.
Maler på papirserviett med svampen.
«En serviett»
«Æ maler sola»
Pedagogisk dokumentasjon.
Kategorier
Stjerne

Ettåringen og papirprosesser

Hvordan tilrettelegge det fysiske miljøet? Hvilken type papir?

Vi vil velge en type papir som kan være tilgjengelig hele tiden. Vi vil lage gode møteplasser som gir barna mulighet til å oppdage hverandre. Der de kan møtes gjennom blikk- kontakt. Møteplasser der de kan speile hverandre, gjøre samme som, le sammen, overraskes sammen. Det skal bli møteplasser som kan være spennende, magisk eller utfordrende. Materialet vi velger må kunne brukes til mye forskjellig. Vi ønsker at materialet skal kunne støtte «borte-titt-titt» leken som vi vet at ettåringen liker.

Vi velger oss pappesker og papprør. Hvorfor? Papp er et stødig materiale som tåler mer enn tynt papir. Vi vet at ettåringen utforsker med hele kroppen; de smaker, klemmer, tramper på, river i, sitter på/i…. Vi tilrettelegger med store og små pappesker og rør, noen med og noen uten lokk, noen med hull som vi kan kikke i eller putte ting i.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Avskjeden

Hvem er jeg i dag? Hvem var jeg i går? hvem er jeg i morgen?
Hvilke forventninger/holdninger har du som voksen til hvordan jeg er i dag?

Verdier, holdninger og menneskesyn blir skapt og utviklet i samspillet mellom mennesker. Mennesker vi møter i livet, er med på å forme oss. Vi blir påvirket, vi lærer av hverandre, og vi hermer etter de menneskene vi ser opp til eller ønsker å ligne. Denne prosessen kaller vi sosialisering, og den starter i det vi blir født.

Det å få en god start på dagen;
Det er ikke alltid like enkelt å ta avskjed en tidlig morgen, det som har skjedd i minuttene og timene før man kommer til barnehagen kan sette sitt preg på avskjeden.

Etter at man er ferdige med det første barnehageåret har foreldre og barn fått erfaringer og lært seg sin måte å få gode avskjeder på. Det som fungerer for meg og mitt barn, er ikke nødvendigvis en god løsning for andre.

Dialogen mellom foreldre og barn er avgjørende for å få den gode starten. En kultur i gruppa der man sier hei til vennene sine er med på å gjøre at en selv også blir møtt med et hei. Et hei fra en venn kan være en inngang til en god start på dagen og et tiltak for at avskjeden går lettere.

Når barna starter på ny gruppe blir det også nye rutiner. Avskjed kan skje på flere steder, ute ved bålet, i utestuen, ved gjerdet, inne der lek eller aktivitet har startet eller ved frokostbordet gjør at avskjeden gjøres ulikt. Hva trenger ditt barn i dag? Personalet er en støtte i avskjeden, men ikke den viktigste deltakeren. Å vende barna til hverandre eller å bli møtt av en venn er kanskje det aller fineste starten på dagen?

Vi som foreldre ønsker ofte å overlevere beskjeder om hvordan starten har vært, og intensjonen er at dagen skal bli bedre av det. Men er det viktig for barnet at man formidler at man har stått opp med «feil bein»? Eller at i dag er jeg sur?
Er det beste for barnet at man tilrettelegger alt for at starten på dagen skal bli god? Skal barnet helt slippe motstand og få ta alle avgjørelser selv?
Hvem setter føringer for MIN dag, for hvordan jeg er/oppleves?

Kategorier
Planetringen Barnehage

Papir og maling

Vi har fått nye rom på måne, et av rommene er malerommet. På malerommet står vannmaling , papir og redskap tilgjengelig. 3 åringene er blitt godt kjent med bruksmåtene på rommet. Det blir mange ulike maleri i løpet av uken.

Hva kan vi gjøre med disse fine maleriene? Kan de taes med inn i prosessen med papir? Hvordan kan de presenteres i rommet?