Kategorier
Komet

Vi forbereder lekemateriale i papir

Kreppapir

Re-board

Gjenbrukte pappkopper

Silkepapir

Papprør

Vi ønsker at barnas lekemiljø skal være innbydende, gi mangfold, det fysiske miljøet og materialet utformes med tanke på at estetikk gjør noe med forutsetningene for læring, samspill og trivsel. Materialet og rommet skal formes med tanke på å gi barna utfordringer, variasjon og gode møteplasser for læring og sosiale relasjoner. Barna skal få møte et miljø med materialrikdom.

Gjennom dialog med barna tar vi dem med på våre tanker rundt arbeidsmåtene våre.

Kategorier
Måne

Tur rundt Øfsti og Leistad

Vi veksler mellom å gå på rekke, holde hender og det å gå fritt. Nå er det en annen måte å gå på tur enn da vi gikk på Sol. Tauet er ikke lenger vårt hjelpemiddel, nå finner vi hjelp i å holde en venn i hånda eller å gå på rekke. Vi går på traktorvei, gårdsvei, sti og asfalt. Vi møter anleggsmaskiner, landbruksareal, sterk vind, blader som flyver. Det er i mellom alle disse møtene vi blir sosiale, prater sammen og finner relasjoner. Et spor etter ei hestesko gir oss en møteplass og relasjonene styrkes. Funnet av ei snegle skaper samtaler, undring og spørsmål.

Kategorier
Måne

Papir i ulike form, farge og tykkelse

Vi prøver ut papir i ulike former, farger og tykkelser. Ulike fasonger gir ulik inngang til bruken. Vi observerer at det blir et mangfold av ideer ut i fra hvilket papir det er.

Fint om hver familie tar med en pose tørkerull-hylser, dorull-hylser eller annet gjenbrukspapir.

Kategorier
Måne

Varsomhet i møte med papiret

Treåringene viser interesse for maling og vi tilrettelegger for en maleaktivitet. Denne gangen på et papir som er mer skjørt og krever varsomhet. Forsiktige hender som holder.

Barna får også prøve ut hvordan det er å legge et papir oppå det andre og hvordan motivene speiler hverandre.

Nå henger papirene i taket på materialrommet. Velkommen inn for å se.

Kategorier
Stjerne

Levende rom

«Rommets språk er svært sterkt og har stor betydning for de som er der… som alle andre språk påvirker også det fysiske rommet måten vi er på, tankene våre, leken, fellesskapet og læringen. Vi vil skape levende rom som forandres med tanke på hva vi er opptatt av.» Årsplan for Planetringen barnehage

For ettåringen tilrettelegger og iscenesetter vi med pappkasser, esker og pappruller.

Vi skaper møteplasser som inviterer til å møte en venn gjennom materialet