Kategorier
Måne

En tegneoppgave

På frokostbordet møter vi frodige, gule Krystantemum. Vi begynner å planlegge en tegneoppgave etter frokokost. Hva er egentlig en oppgave? Det høres spennende ut. Blomster er ganske omfattende når vi begynner å se på dem – en laaang stilk, masse blader, noen knopper så små at det er vanskelig å se at det skal bli en stor, gul blomst, noen større knopper som viser frem gulfargen sin littegrann og store knopper som snart viser seg frem som som en liten blomst. Øverst blomstrer de størst blomstene så fint med kronbladene sine.

En oppgave er vanskelig, men ved hjelp av oppdeling av hele blomsten, kan vi få til en start. Stilken studeres -«den har sånn stripa nedover», et annet barn ser på bladene – «bladene har sånne», sier hun og viser med hendene blader som er taggete og ujevn.

Den store blomsten består av mange små kronblader. Litt vanskelig, så vi holder på å gi opp. Vi tillater oss derfor å plukke av noen kronblader for å se hvert enkelt blad. Det krever fokus og konsentrasjon, så arbeidsøkten blir ikke så lang, men det er ikke så farlig, det er en start.

Kategorier
Komet Måne

Velkommen til lunsj

Kometgruppa inviterer månegruppa til varm måltid ute.

Vi tar frem ark og farge tusjer. Hva skal vi skrive?

«Invitasjon

Velkommen til lunsj klokka 11:00.

Det blir servert fiskekak, grønnsaker og dressing»

Vi bærer ved fra ugletårnet til barnehage for å tenne bål.

Et par barn blir med for å skjære grønnsaker.

Velbekomme!

Kategorier
Komet

Regnbue luftballong

Når familien leser tidligere blogginnlegg om de to franske brødrene finner familien ut at de har en bok hjemme om nettopp denne oppdagelsen.

Dagen etterpå kommer de med boken til barnehagen. Vi innser etter å ha lest boken at dette kan sammenlignes med våre eksperimenter og oppdagelser.

Det blir beskrevet i boken at «den ene av brødrene kaster en brødpose på peisen, og i full fart blir den virvlet oppover i lufta der røyken stiger». Vi husker eksperimentet vi hadde da vi satte fyr på en tom tepose. Dette eksperimentet var også starten som gav oss tankene om å lage en egen luftballong.

I flere uker har vi jobbet parallelt både med Regnbuemaskinen og luftballongen, men på ulike rom i barnehagen. Nå skal de endelig forenes sammen å bli til en.

Vi måler luftballongen. Hvor stor er den i bredden? Hvor høy er den? Hvor høy er vi?

En globus blir tatt med inn i historien for å vise hvilket land denne oppdagelsen skjedde i.

Vi løfter og setter sammen ballongen til regnbuemaskin.

«Nå har det blitt til en regnbue luftballong», sier jenta.

Kategorier
Stjerne

Jordet

Et stort jorde ligger vidt og åpent foran oss. Vi stopper opp for å se og prate. Vi griper det på forskjellige måter. Noen springer, noen går fort, noen går langsomt og noen snubler. Noen stopper opp for å ta en pause. Vi kjenner på både mestring og motgang i terrenget over åkeren.

Kategorier
Stjerne

Skal vi gå til skogen eller i Ugletårnet?

«skogen» sier ett av barna, det kan virke som de andre liker ideen. Ansiktene ser fornøyde ut og det er som kroppene «bruser» av stolthet når vi rusler ut av barnehageporten og på fortauet mot skogen. I skogen ser vi opp på de høye trærne, skogbunnen er ujevn slik at det blir vanskelig å holde balansen. Når vi snubler prater vi om at mosen er myk og vi motiverer hverandre til å komme oss opp igjen. En liten bakke inspirerer til å rusje ned, kvae fra grantreet ser ut som en snømann syns et barn, en tue blir en hoppeplass for to, en stubbe kan vi legge kongler på, vi finner tomme blåbærbusker, solen skinner gjennom trærne og vi prater om en kvisthytte noen har formet.

En liten utflukt gir oss flere opplevelser sammen.