Kategorier
Måne

Kula, banen, rulling…

Vi utforsker, ikke bare en ting, men flere.

Hvor går kula raskest? Den sida med rør som er høyt opp eller der rørene er lavere?

Hvor skal røret settes for at kula skal gå oppi?

Hvordan få kula til å hoppe og attpåtil havne oppi det store fatet?

Når vi ruller, hva kjenner vi på da? Spenning, svimmelhet, motstand i kroppen? Adrenalin?

Vi ruller nedover, bortover og oppover. Når vi ruller nedover, går det fort og vi vet ikke hvor vi havner, bortover må vi ta i mer med musklene våre og når vi skal rulle oppover, ruller vi ned igjen.

En pedagog begynner å rulle sammen med barna – hva kjenner hun på? Svimmelhet, ubehag, spenning, minner fra egen barndom som dukker opp, adrenalin. Tør jeg å slippe meg helt opp? Tenker konsekvenser og reserverer seg.

Vi ser på glasskula – kan alle kuler kastes eller trilles? Kula sendes rundt og barna forteller hva de ser. På den ene sida er bobla stor og når vi snurrer rundt, blir den mindre og vi ser lyset som lager et «bål» i kula.

Kuler er også sentral når vi dekker på til selskap.

Kategorier
Komet

Prosessarbeid med Lys installasjon: «Indigo»

Malerommet er rigget klart for en arbeidsøkt.

12 barn står rundt den hvite sylinderformede søylen. De tar, kjenner og betrakter sylinderen. Gamle minner dukker opp hos barna. Barna deler erfaringer fra tidligere prosesser. Idag skal vi bruke en akrylmaling som har bedre festeevne, sterkere i fargene og tykkere i konsistens. Pedagogen forteller at vi tar på oss malerfrakk i dag. De henter malefrakkene. I mens praten går i rommet, finner barna frem malefrakkene og hjelper hverandre å ta dem på.

Jenta som har laget arbeidstegningen tar ordet i gruppen og deler ut ansvar. «du kan male oransje, du kan male mørke rosa, du kan male blå, du kan male rød, du kan male grønn, du kan male gul og jeg kan male indigo.

Pedagogen strekker seg etter malingen i tur og orden. «Hva er Indigo?» spør Zoi.

Jenta svarer «det er en farge i regnbuen»

«Å?», Det har jeg aldri hørt før. Hvordan ser denne fargen ut? Svarer Zoi.

Jenta; «Det er litt blå og litt lilla.

Pedagogen heller oppi litt av blå fargen og litt av lilla fargen i en kopp og blander sammen. «Værsegod!»

Alle barna har fått hver sin farge og jenta tar et overblikk i rommet og reiser seg opp. «Hun forteller at vi skal male en lang strek som går fra bunn til topp på sylinderen, opp og ned»

Pedagogene opplever et sterkt engasjement rundt aktiviteten. Vi ser på regnbuen som en metafor inn i denne økta, hvor alle barna trengs for at regnbuen skal bli komplett.

Kategorier
Stjerne

Lyden av skrik, hyl, brøl

Mange av oss kan kjenne på følelsen av å ha lyst til å skrike eller hyle når vi skal gå igjennom en undergang eller en tunnel. I refleksjonen mellom pedagogene minnes vi som barn, en trang til å skrike, eller hyl.

Gjenklangen fra vår egen barndom blir med på gruppemøte når vi løfter lyden skrik, hyl, brøl , som oppstår i rommet av og til i ulike settinger.

Ææææææææ

Et barn ser seg i speilet mens æææææ skrikes ut i rommet.

Ææææ høres i tunnelen i uterommet eller i tipien

Et barn ser på at annet barn, sammen skaper de en samklang av ææææææ skriket.

Utforskning av egen stemme?

Ekko?

Kraft?

En invitasjon til en venn?

Er det en trang til å få ut noe?

En måte å uttrykke seg på, som tegning, leire?

I hvilke situasjoner hører vi skriket/hylet?

Er det et skrik av glede? Forventning? Respons? Frykt? Redsel? Spenning?

Hvordan opplever de andre i rommet lyden? Henger de seg på? Blir de redde?

Hvordan opplever pedagogene lyden? Stopper vi det? Forundres vi og løfter det til refleksjon? Kan vi forstå det på en annen måte?

Hyling og skriking har vært viktig for menneskets overlevelse. Det er viktig å kunne tolke andres skrik, mener forskere. Men hvor gode er vi egentlig til å skille mellom ulike skrik?

Hyling kan formidle mange ulike følelser, skriver Frank T. McAndrew.

Psykologiprofessoren skriver at menneskenes hyl er utviklet gjennom millioner av år med evolusjon, hvor nyanser som volum og timing gjør at hylet kan signalisere ulike meninger.

Vi hyler og skriker av ulike årsaker. Et hyl kan være et signal på både glede og fare.

McAndrew påpeker at det å kunne skille mellom ulike skrik er viktig for å avgjøre hvordan vi skal reagere på situasjonen som forårsaket skriket.

Men hva er det med et skrik som gjør så stort inntrykk på oss? Det finnes jo mange lyder som både er lyse og høylytte som ikke får oss til å reagere på samme måte.

Kategorier
Sol

Bartrær til advent

Vi forbereder oss til advent. Sammen henter vi materialer til et miljø med tanke på advent.

Etter hvert vil miljøet bære enda mer preg av advent.

Kategorier
Komet

Prosessarbeid Gjenklanger: Planlegging av en lys installasjon

Hva gjør det med barna som får mulighet til å være med å påvirke, endre og skape?

Vi samler oss rundt fruktfatet på fredag morgen. Vi tar frem dokumentasjonen med alle aktiviteter, erfaringer og øyeblikkene vi har hatt med lyset så langt.

Pedagogen stiller spørsmål til barna:
🟡Hva er lys?

🟡Hva er en installasjon.
Har noen av dere snakket med mamma eller pappa om hva en installasjon kan være?
Henrik sier: «husker dere når vi jobbet med furutreet vårt?»

Hvis vi nå sier at vi skal lage en lysinstallasjon sammen, hva tenker du? Spør pedagogen hver og en av barna.
Dere kan få tid til å tenke. Kanskje noen vil vise oss det eller fortelle noe dere har tenkt? Kanskje noen vil tegne det?

«Æ kan tegne en lysinstallasjon», hvisker jenta til Pedagogen.
«Æ og» sier tre til.

«Æ kan vise deg «, sier to av guttene.

På mandag samler vi oss igjen, denne gangen sitter vi foran dokumentasjonstavla.
Har dere lyst å fortelle litt om arbeidstegningene deres?

Jentene som har tegnet forteller ivrige om tankene rundt installasjonen. De virker å være enige om hvordan de ser for seg at den skal se ut. Resten av gruppen lytter.

«Vi må ha en isopor, denne må vi male i regnbuefarger.»
» Så kan vi lime på treskivene»
Hva med lyset? Spør pedagogen.
«Vi må ha lyset bak treskivene. Sola skinner på treskivene og de blinker lys» svarer et av barna.

På tirsdag ser pedagogene gjennom dokumentasjonen så langt.
Vi blir enige at vi vil sette arbeidstegningene ut i virkelighet.