Kategorier
Informasjon

Studiedag 2. januar

Barnehagen er da stengt.

Kategorier
Ugletårnet

Nysnø!

Når det daler ned store filler av snø, fylles vi av nye idéer og inspirasjon til leken. Skøytebanen brøytes av ivrige arbeidere med skjær og kasser omdannet til snøskuffer. Snøskuffene lager stier og veier i snøen, og skøyteløperne følger svingete veier og vegkryss.

Akebakken har fått seg nytt hopp, og det siktes, planlegges og diskuteres hvordan man kan få mest mulig fart og svev.

Plutselig snør det så mye at vi nesten ikke kan se hverandre over skøytebanen, og alle Uglebarna blir om til snømenn!

Fra snøhaugen bak skøytebanen ble det hoppeplass, som vi bestemte oss for å fylle med snø for å lage en mykere landing.

I Ugletårnet er vi så tett på naturen at alle skifter får stor betydning for vårt rom ute og vår hverdag. Vi lar oss forundre og begeistre av endringene, og mulighetene de gir!

Kategorier
Stjerne

Velkommen alle fugler

Nå har det vært kaldt lenge og vi har har sett og hørt lite fugler. Kanskje fuglene vil komme hvis de finner mat her? Vi blander frø og delfiafett og henger det ut i trærne.

Kategorier
Komet

Lysfrokost

Om bare noen få dager skjer det noe annerledes, noe spesielt. Vi skal nemlig inviterer foreldre og søsken til en Lys frokost. En gjenklang fra prosessen vi er inn i, samtidig en mulighet til å styrke fellesskapet. For å mobilisere gruppens energi mot denne dagen, byr vi gruppen inn til dialog. Vi vil få barnas stemme og utrykk i planleggingen og gjennomføringen. Det er da det blir ekte for oss.

Vi øyner mulighet til å skrive og snakke om hvordan vi kan nå frem til gjestene vi ønsker å invitere.

Trær av pappmasjé og trematerialet blir et av elementene vi holder på med mot selve dagen.

Tennbriketter til å bruke når vi skal tenne opp i bålpannen.

Vi støper lys med hint av litt julekrydder.

Is-lykter formes med plass til lysene vi har laget

Portalen skapes som skal ønske oss VELKOMMEN

Dagen er her! Vi er takknemlig for gjestene som kom og bidro til at vi fikk en god advent stund sammen.

Når vi evaluerer dagen kjenner vi på en god følelse at vi har laget oss en fin stund sammen.

Kategorier
Måne

Et hus til kaninene

Huset bygges og ideene plopper opp underveis. Hvem skal bo der og hva trenger de som bor der? En hage, et gjerde, et soverom eller vindu som de kan se ut av.

Vi ser ofte at leken består av oppbygging og interessen dabber av når det er ferdigbygd. Her starter det med at to barn begynner å bygge, så kommer en annen gutt inn med sine ideer og leken med byggverket starter. Det beriker å være flere, men her må barna åpne opp for og invitere inn i leken. De må ta imot andre og øve på å godta at at andre kanskje tenker annerledes enn dem. Det blir diskusjoner, de er uenige, kanskje redd for at andre kommer inn og river ned. Barna må erfare at det går bra, at andre ikke kommer inn med en hensikt å ødelegge.

Pedagogene har en viktig rolle her. Når pedagogen et nære, hjelper til å sette ord på fokuset, på at det er fint med flere tanker og flere inn i leken, kan vi jobbe med å bygge et demokrati der flere stemmer beriker.

Kaninene sover
Kaninene er på luftetur