Kategorier
Måne

Prosessen mot karneval: kostymer

Ved inngangen til barnehagen står en invitasjon med lilla og blå farger, trær, glitter, og en skrift, skrevet av 5-åringene.

«Karneval 2. mars»

Det er fest i barnehagen vår den 2.mars. Karneval fest!

«Er det noen som husker når vi hadde karnevaldagen på sol?» spør pedagogen under fruktmåltidet.

«Ja, æ husker», sier et barn. Etter en stund med erfaringsdeling rundt fjordårets karneval dagen kommer vi frem til ordet kostymer.

I år jobber vi med trær.

Under gruppemøte reflekterer pedagogene rundt kostymer.

«Hvordan skal vi jobbe med kostymer i år»

Hvem er vi? Månegruppa ?

«Hvis jeg skulle være en ting av furutre, hva kunne jeg være?»

Pinnene som barna malt og hengt opp på furutre er en element barna snakker mye om.

«Husker du når vi tok på pinne og rullet ned baken?» sier ei jenta under lunsj.

Lekse til familiene:

Ta med opp til 6 pinner i størrelse 20-25 cm som skal brukes til kostymer.

Kategorier
Måne

Prosess arbeid: Furutreet, Røtter eller Greiner?

Trestammen har fått lag på lag med leire etter mange stunder med arbeid på naturrommet. «Hva blir neste steg i vår arbeid med furutreet?»

«Vi må jo ha røtter» sa ei jenta.

Over stammen henger en grein av furutreet som vi tidligere har saget ned. Vi flytter stammen på øya i garderoben. Der henger vi også opp dokumentasjon.

«Øya» er en plass som egner seg for arbeidet med røttene. Vi tenker også at da vises furutreet til Månegruppa for alle. Det er fint å synliggjøre prosessene der det er ferdsel, vi vil dele vårt furutre med alle på barnehagen.

Røttene tar form, etter en samtale rundt røttene tar vi en befaring rundt stammen. Hvor skal vi feste de? Barna legger de nede på øya først, før noen løfter de høyere. De tester og tester. Pedagogen opplever at noen har fått en annen ide. Vi hører de prater om greiner. Vi spør om røttene kan brukes til grein også? Ja!

Kjapt bestemmer vi oss for å samles om hva alle i gruppa mener. Vi spør hver og en vil du at disse skal være røtter eller grein?

Kategorier
Komet

Motstand og motvind

Vind, snø som kommer mot oss, vekslinger mellom dyp snø og glatt is, bratte bakker og høye snøskavler. Vi tidvis myser, klatrer på alle fire eller ruller og rutsjer nedover bakker. Vi møter et veiskille -skal vi velge traktorveien rundt eller skal vi gå rett opp den bratte bakken gjennom skogen? Har vi krefter og muskelkraft igjen? Dette kommer til å kreve vår anstrengelse!

«Ja!» roper barna

«Vi tar veien rett opp den bratteste bakken!»

«Jeg er sliten.» sier et barn

«Ja, dette er slitsomt!» stemmer de andre i.

«Jeg gir IKKE opp! roper et av barna.

«Nei, vi jobber oss frem, vi gir aldri opp!»

«Jeg sitter fast!» sier en

«Jeg hjelper deg! Hold fast i handa mi!» svarer en venn

For en styrke det er i fellesskapet! Det er i motvind vi får kjenne på egne krefter, at vi gleder oss over at vi klarer, at vi ikke vil gi oss. Vi kjenner at vi har kraft til å stå imot været og vinden og kjemper oss gjennom og videre fremover og oppover.

Kategorier
Ugletårnet

God vinterhelg

Vi ønsker alle ei riktig god helg!

Kategorier
Komet

En alvorlig hendelse!

Å nei! Det har skjedd igjen!

«Min mamma jobber med folk, så hun bruker ikke å hjelpe reinsdyr. Da vet jeg ikke helt hvordan vi ska gjøre det.»

«Min mamma jobber med dyr, men de har ikke noen reinsdyr der.»

«Vi må passe på at hun ikke fryser!»

«Hun kan ikke ligge ute, hun er så kald!»

«Vi må ta henne med oss inn, så hun blir bra igjen!»

«Kanskje julenissen kan hjelpe henne?»

Etter 14-måltidet lar vi henne prøve seg på beina igjen, men vi ser at det er BLOD på beinet hennes! Det er spenning rundt om hun vil klare å holde seg på beina, og med mange støttende hender fra både månegruppa og kometgruppa klarer hun det!