Ugletårnet

Jakten på akebrettet

Etter vi har kommet tilbake fra påskeferien, oppdager vi en grønn ting i trærne i Ugleskogen. Ungene lurer på om det er et påskeegg som er høyt opp i trærne. Samtale starter rundt hvordan vi kan få påskeegget ned.

«Vi trenger en øks! Da kan vi hogge ned trær og ta påskeegget fra trærn»

«Nei, vi trenger fyrstikker sånn at vi kan brenne ned trærn!» «Nei da, fordi da kan det blir skogbrann»

«Kanskje vi kan lage en lasso og prøve å ta ned påskeegget?»

«Eller vi kan hente en stige og prøve å nåle det!»

Vi lar barna diskutere sammen uten å forstyrre dem. Vi pedagoger hjelper dem til å finne de rette materialene som stige og tau. Etter vi har kommet oss nærmere skogen, finner vi ut at påskeegget er et rumpeakebrett! Ungene er ivrig til å få det ned fra treet. De diskuterer, prøver ut og har samtaler.

Vi henter en stige og tau fra barnehagen
Vi prøver å dytte ned trærn….
Vi prøver med en pinne….
Vi prøver med en lang pinne….

«Kanskje vi må lime to pinner på hverandre?»

Vi prøver med lasso….
Og til slutt…

Vi er ikke opptatt av å finne en rask løsning, men heller diskutere og teste ut flere mulige løsninger.