Kategorier
Ugletårnet

Trehytta endrer uttrykk i løpet av dagen

Dagen i Ugletårnet starter med at et barn og en pedagog «inviterer» de barna som kommer etterhvert, til lek i trehytta. Det dekkes på med kjeler, drivved og kopper. De som kommer trekker raskt mot hytta og den utvikles med en sofa og kongler på pinner blir til pølser som grilles på «bålet», lagd av drivved.

Senere på dagen endrer trehytta uttrykk med kasser til vegger, bål og pynt. Trehytta blir brukt som en møteplass gjennom dagen, til å jobbe, ha samtaler, og til forskjellig lek.

Vi ser ulike strategier under utforming av hytta – hvilke kasser egner seg best nederst og hvilke bør helst være øverst? Det testes og endres. Tunge treblokker skyves opp pallen som står på skrå opp mot hytta.

Kategorier
Måne Mat

Hva spiser jeg?

Det er frokost på barnehagen, rundt bordet er det også forberedelser til neste måltid. En appelsin er delt i to, mange nysgjerrige blikk søker den. En hånd som klemmer hardt, juicen drypper fra appelsinen ned i muggen. Små glass fylles med en liten smaksprøve. Men vi må vente…

Måltidet på Månegruppa har mange nyanser. Fellesskap, samtale, takknemlighet, kjente smaker, konsistens, lukt, surt, søtt, salt, sterkt, umami, rester, nye smaker, noen gleder oss, dekke på, rydde etter oss, hvor kommer maten fra? Hva heter de ulike smakene? hva er godt? Hva må jeg øve på? Hva er bra for kroppen? Hva kan jeg spare eller kaste?

Neste måltiden vår er lunsj. Vi går inn på kjøkkenet. Der blir vi møt av et bord dekt med mange farger.

Hva spiser vi i dag?

Blikket peker mot det oransje farge..

«Æ vil ha sånn» sier noen.

«Hva er sånn??» «er det noen som vet hva det grønne heter?» spør pedagogen.

På bordet står det linsersalat, bønner, paprika, agurk, raspet gulrøtter og fiskegrateng.

«Kan jeg få?» «Kan du sende meg» «mmm, det smaker godt» «det var en ny smak»

Takk for maten!

Kategorier
Måne

«Et tre for å gå inn i, med en glitterblad-dør»

Vi fortsetter med treet i innemiljøet på Rakettrommet. Vi tilrettelegger for et verksted med muligheter for å lage greiner til treet.

Kategorier
Komet

Samenes nasjonaldag

På barnehagen har vi en lavvo som oftest brukes til utflukter. I dag tenker vi den kan passe å sette opp inne på barnehageområdet ettersom det er samenes nasjonaldag. Dette blir en inngang til samtale og noe som pirrer nysgjerrigheten til barna.

I Rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet.

Hvordan kan barnehagen skape innsikt som støtter opp om vårt læringssyn og arbeidsmåte?

Vi henter frem og henger opp farger, flagg og ting vi forbinder med det samiske. Sammen undrer vi oss over hva det samiske er og hva vi vet fra før. Barna inviteres til å orientere seg i nettverket sitt og finne ut mer som de kan ta med tilbake og dele med gruppa. Vi lytter til samisk musikk, både joik og barnesanger på samisk. Vi jobber sammen med å sette opp lavvoen vår og viser den frem til våre yngre venner. Vi kjenner på fellesskapet ved å sitte i ring inni lavvoen og dele et måltid sammen.

Kategorier
Planetringen Barnehage Ugletårnet

Feiring av samenes nasjonaldag i Ugletårnet

I Ugletårnet markerer vi samenes nasjonaldag for å bli kjent med den samiske kulturen. I Rammenplanen står:

Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett samt bidra til å utvikle barnas toleranse, interesse og respekt for hverandre og for mennesker med ulik kulturell, religiøs eller livssynsmessig tilhørighet» (Rammeplanen 2017)

Vi har hørt på joik, har laget og har spist tradisjonell mat, tegner det samiske flagget og ser på en film om ei samjente i Trondheim, for å bli kjent med kulturen.

Vi prøver lasso, en samisk tradisjon.
«Jeg har tegnet det norske og det samiske flagget!»
«Gratulerer med dagen» på samisk
Vi har stekt gahkko, samisk brød, på bålet
Samefolkets sang