Kategorier
Måne

Forberedelse

Vi har fått nytt fint avskjær av sedertre. Vi ønsker å lage noe varig ettersom kvaliteten i i sedertreet er så bra.

Rommet trenger kanskje et stort tre? en møteplass for flere. Vi foreslår dette for barna ved fruktmåltidet « Ja, et tre for å gå inn i med blad glitter dør». En av pedagogene lager en arbeidstegning som taes med til samtale hos 3 åringen.

Kategorier
Planetringen Barnehage

Karneval torsdag 2. mars 2023

Sakte men sikkert skal vi jobbe oss mot en festdag for hele barnehagen. Mat, lek, aktivitet, dansing, musikk, vrimling i felleskap. Prosessene vi er i har høstet liv til rommene våre. Fremover blir det fysiske miljøet og « rollene» til leken på karnevaldagen en stor del av hverdagen frem mot 2. mars.

Kostymer hører til for noen, på en slik dag. Hva er barna opptatt av? Treets elementer ( kongler, bark, blad, røtter, barnåler) livet inne i treet? Farger? Bevegelsen? Hvem trives i treet? Kan være spørsmål som viser oss vei sammen med barna.

Barna skal aktivt ta del i sitt og rommene sitt uttrykk til denne dagen.

Kategorier
Komet Måne Mat Planetringen Barnehage Sol Stjerne Ugletårnet

Mat i barnehagen

Vi er opptatt av at barna skal få servert sunn og variert mat i barnehagen.
Hos oss har vi en veksling på å ha med matpakke fra hjemmet og få servert fra barnehagen.


Mandag og fredag er «matpakkedag». Da må barna ha med matpakke til alle måltider i barnehagen; lunsj og to-mat. For de som spiser frokost i barnehagen må denne bringes med hver dag.
Hver dag serveres et minimåltid på alle gruppene, ca kl. 0900 – da får barna frukt og grønnsaker.
Tirsdag, onsdag og torsdag serveres det lunsj og to – måltid fra barnehagen.

SURT, SALT, SØTT, BITTERT, UMAMI

Vi har smakene salt, søtt, bittert og umami. I barnehagen skal vi bidra til at barna får erfaring med ulike smaker og konsistens. Barnas smakpreferanser er i stadig endring og hvordan kan barnehagen møte dette? 
På Planetringen har vi lagt opp til måltid hver 3 time med tanke på på at barnehagedagen er krevende både fysisk og psykisk. Vi er opptatt av å tilby måltid som er næringsrik, sunn mat, varierte smaker, nye og kjente smaker og mat som inneholder mye energi.

Vi vet at det barna spiser påvirker konsentrasjon, utholdenhet, energi og humør og har stor betydning for en god barnehagehverdag.
Vi er opptatt av at det skal være en god atmosfære rundt måltidet.
Måltidet er deling av mat og prat, et felles møtepunkt. Vi erfarer regler for samspill og dialog.

På barnehagen prøver vi å ha dialog med foreldrene når det gjelder matpakke og matmengde til hvert enkelt barn. Når vi vet at det kastes tonnevis av mat, syns vi dette er viktig.

I rammeplanen likestilles kropp. bevegelse, mat og helse. Det kan være både krevende og utfordrende å lære seg noe nytt, som for eksempel å lære seg å gå eller klatre i trær. Å lære seg å smake på noe nytt og lære seg å like nye smaker kan sidestilles.
Man må prøve flere ganger før en mestrer, får til og liker det som er nytt.
Vi voksne kan i stor grad bidra og motivere til å smake og venne seg til ny mat.

En god matkultur er næringsrik mat, tradisjoner, smaker, dialog, glede, læring, venner og stemning.

Ukemeny

Mandag:

Matpakkedag

Tirsdag:

Havregrøt med varierende tilbehør som kokos, mandler, kanel, honning, rosiner, banan,epler, pærer, gresskarkjerner og en saltpinne i ny og ned.

Onsdag:

Valgfritt tilbehør av fargerike grønnsaker, belgfrukter, ris, couscous, poteter eller pasta med et varmt innslag av fiskekaker, falaffel , karbonader, fiskepinner og fiskegrateng.

Torsdag:

Brødmåltid med varierende pålegg som hvitost, tomat, brunost, agurk, egg, kalkunskinke , paprika, salat, morrpølse, kaviar, makrell, postei, hummus, smøreost og oliven.

Fredag:

Matpakkedag

Frokost bringer familiene med fra hjemmet. Barnehagen serverer fruktmåltidet ca kl. 09.00 hver dag og et lettmåltid ca kl 14.00 tirsdag, onsdag og torsdag

Kategorier
Planetringen Barnehage

Ukemeny

Mandag:

Matpakkedag

Tirsdag:

Havregrøt med varierende tilbehør som kokos, mandler, kanel, honning, rosiner, banan,epler, pærer, gresskarkjerner og en saltpinne i ny og ned.

Onsdag:

Valgfritt tilbehør av fargerike grønnsaker, belgfrukter, ris, couscous, poteter eller pasta med et varmt innslag av fiskekaker, falaffel , karbonader, fiskepinner og fiskegrateng.

Torsdag:

Brødmåltid med varierende pålegg som hvitost, tomat, brunost, agurk, egg, kalkunskinke , paprika, salat, morrpølse, kaviar, makrell, postei, hummus, smøreost og oliven.

Fredag:

Matpakkedag

Frokost bringer familiene med fra hjemmet. Barnehagen serverer fruktmåltidet ca kl. 09.00 hver dag og et lettmåltid ca kl 14.00 tirsdag, onsdag og torsdag.

Kategorier
Komet

Lever trærne?

Dialogen er både rik og utfordrende. Det er mange nyanser.

Vi ser ut av vinduet på løvskog ved veien inn til barnehagen. Det er vind ute, trærne beveger seg « lever trærne?» spør en av pedagogene.

«Nei, de har ikke øyne» men når det er vind ser de ut som mennesker. Vinden blåser sånn at de beveger seg» sier A

S « ja, de lever fordi at de beveger seg når vinden kommer»

J « nei, de kan ikke snakk…. Vinden blæs dæm men de blæs ikke bort»

E « lever ikke»

Lever denne saksen? E «nei» A»jo, når vi gjør sånn ( beveger saksen) « nå lever saksen»

Pedagogene tar frem en hendelse fra i høst. « treet som lå» der samtalen handlet om levende eller dødt. Et av barna så ikke noe sagflis under treet og tenkte dermed at treet var levende.

Bevegelse, øye, kan snakke, om de kan blåse bort, sagflis… Hva er det som gjør at trær lever eller ikke lever?

I flere hendelser merker vi at barna er opptatt av liv og død. Vi er interessert i hvordan barna tenker, ikke å sjekke om de har forstått det «riktige».