Kategorier
Komet

Hvordan lager man en hit?

«Vi har tegnet maur»

«Små tomater»

«Bæsje, bæsje, bæsje!»

Hvordan lager man en hit?

Dette er sanger komponert og spilt inn av barn i Kometgruppa som har blitt hits i gruppa – altså en sang barna husker og går og synger på videre i dagen sin. Så hvilke kvaliteter må en sang ha for å bli en hit?

Vi må ikke tro at dette er tilfeldige lyder og ord eller bare utforskning! Når vi tar på oss musikerbrillene kan vi identifisere hvilken kunnskap barna har for å kunne lage en hit.


Når vi skaper musikk har dette en lang forhistorie og forberedelse for barna. De bruker sitt musikalske språk som de har bygd opp av sine erfaringer helt fra de var babyer da de eksperimenterte med å lage og herme lyder med stemmen sammen med sine nærmeste. Vi kan gjerne kalle musikk et språk som kommer før verbalspråket og er en forutsetning for ordene. (Bjørkvold)

Alle disse sangene har spontaniteten i seg. Det spontane oppstår i det de holder på med men også i dialogen mellom to barn eller mellom barn og materiale.

Sangene inneholder også ofte en overraskelse eller humor, som «Små tomater, dai-di-dai» som barna lo lenge av, eller «Bæsje, bæsje, bæsje!» som kan sammenlignes med på-kanten-humor for 4-5 åringene.

Melodien har en tydelig form og forholder seg til en toneart. Dette gjør at det får en sammenheng og vi oppfatter det som en melodi som vi kan gjenta.

Rytmen kommer av teksten, men i alle disse hit’ene har barna fått det til å passe i 4-takt, altså at vi kan telle til 4 sammen med sangen ved enten å legge inn pause eller strekke teksten så det passer eller fylle inn noen «Ja, ja».

De digitale verktøyene gir mange nye muligheter, men med sine blinkende farger og utallige knapper kan de være til hinder for at barna får brukt hele sitt musikalske språk og ikke minst for spontaniteten og humoren. Vi erfarer at med nye verktøy som GarageBand på Ipad, trenger vi mye tid til å prøve ut og jobbe med verktøyet selv om materialet toner og rytme er kjent. Det er litt som en kunstmaler som får et helt nytt verktøy til arbeidet. For å finne ut hvordan det fungerer og hva det kan brukes til, må det undersøkes og prøves grundig. Vi merker en stor nivåforskjell når barna bruker digitale verktøy som er nye for dem og når de bruker stemmen som de har erfaring med gjennom mange år. Da virkelig klinger det!

Spontanitet, humor, melodi, tempo, rytme, gjentagelser, form – høres det ut som en hit?

Kategorier
Sol

Butikk

Av Eli fikk vi Lillesøster- boken. I den er det et kapittel som heter «Lillesøster på butikken» og det leser vi titt og ofte på Sol. I hverdagssamtalene kan vi ofte høre butikkprat; «når jeg blir hentet , skal jeg på butikken», « når jeg og pappa var på butikken…» og i leken kan vi vi høre; «vi drar til butikken». Butikk er samlende for 3 åringen, mange har med sine egne erfaringer og de virker som det er en felles forståelse.

public.jpeg
public.jpeg
public.jpeg
public.jpeg
public.jpeg
public.jpeg

Kategorier
Planetringen Barnehage

Avslutning for skolestarterne

Tiden i barnehagen et snart over og en ny og spennende epoke venter. Vi tar hele tiden nye steg frem i det ukjente og det vokser vi alltid på. Masse lykke til på skolen til alle våre skolestarter.

IMG_7451.jpeg
IMG_7453.jpeg
IMG_7466.jpeg
IMG_6998.jpeg
IMG_6994.jpeg
IMG_7449.jpeg
IMG_7458.jpeg
Tusen hjertelig takk for flotte gaver!!   Hilsen alle oss i Planetringen barnehage .
Tusen hjertelig takk for flotte gaver!!
Hilsen alle oss i Planetringen barnehage .
IMG_7473.jpeg
IMG_7028.jpeg
IMG_7030.jpeg
Kategorier
Komet

Lille fuggel – ikke dø

Når vi kommer til barnehagen i dag, finner noen en død fugleunge.

IMG_0515.jpeg

Den må vi begrave, mente et av barna.

Vi finner støtte i litteraturen og setter i gang.

public.jpeg
public.jpeg
public.jpeg
IMG_0511.jpeg
IMG_0518.jpeg
IMG_0522.jpeg

I boka setter barna ned kors og stein og leser dikt. Kan noen lage en stein til graven? Og så sår vi blomsterfrø.

IMG_0531.jpeg

Kanskje noen kan lage en sang? Her er det flere som vil bidra:

Den første sangen som komponeres og spilles inn flere ganger pga alt for mye bakgrunnsstøy, får tittelen: «Lille fuggel – ikke dø» Men den slettes av pedagogens pølsefingre. De andre ble lastet opp i SoundCloud og finnes der. Trykk på sangtittel og nyt.

«Stakkars, stakkars fuggel» (wait for it…)

«Dyr lever når de er død»

Tilslutt kanskje du vil høre hele historien, og vi kan love at det ender godt: «Fortelling om død fugl»

Boka heter «Alle døde små dyr» og er skrevet av Ulf Nilson og Eva Erikson i 2006.

Kategorier
Sol

Leker

Vi opplever at flere barn kommer med leker, ting og rekvisitter  til barnehagen. Og om én kommer med en leke, smitter det ofte på andre.

Hvorfor ønsker ikke barnehagen at barna har med leker hjemmefra? 

I vår barnehage har vi tatt et valg i tråd med vår pedagogikk. Vi skal være komplementær til hjemmet, vi ønsker leker/materiale som er samlende, som barna kan være sammen om. 

Barnehagen og de ansatte har ansvar for å gi barna like muligheter til å komme inn i lek og bygge vennskap, uten at leker og ting hjemmefra bidrar til å gjøre det mer utfordrende for barna.

Vi tenker at å ha med leiker i barnehagen også er å ha leiker i sekken, i jakkelomma, i bukselomma og å ha med leiker kun for å vise frem. Vi ønsker å implementere arbeidsmåtene våre i hele barnehagedagen, også ankomsten i barnehagen.

 Vi tenker det er fint å møte barna, ikke tingene.

 «En bevisst etisk praksis er viktig for at barn skal få like muligheter til å oppleve vennskap og relasjoner.»

Marius Heimen, master i pedagogikk.
public.jpeg