Kategorier
Stjerne

Lyden av skrik, hyl, brøl

Mange av oss kan kjenne på følelsen av å ha lyst til å skrike eller hyle når vi skal gå igjennom en undergang eller en tunnel. I refleksjonen mellom pedagogene minnes vi som barn, en trang til å skrike, eller hyl.

Gjenklangen fra vår egen barndom blir med på gruppemøte når vi løfter lyden skrik, hyl, brøl , som oppstår i rommet av og til i ulike settinger.

Ææææææææ

Et barn ser seg i speilet mens æææææ skrikes ut i rommet.

Ææææ høres i tunnelen i uterommet eller i tipien

Et barn ser på at annet barn, sammen skaper de en samklang av ææææææ skriket.

Utforskning av egen stemme?

Ekko?

Kraft?

En invitasjon til en venn?

Er det en trang til å få ut noe?

En måte å uttrykke seg på, som tegning, leire?

I hvilke situasjoner hører vi skriket/hylet?

Er det et skrik av glede? Forventning? Respons? Frykt? Redsel? Spenning?

Hvordan opplever de andre i rommet lyden? Henger de seg på? Blir de redde?

Hvordan opplever pedagogene lyden? Stopper vi det? Forundres vi og løfter det til refleksjon? Kan vi forstå det på en annen måte?

Hyling og skriking har vært viktig for menneskets overlevelse. Det er viktig å kunne tolke andres skrik, mener forskere. Men hvor gode er vi egentlig til å skille mellom ulike skrik?

Hyling kan formidle mange ulike følelser, skriver Frank T. McAndrew.

Psykologiprofessoren skriver at menneskenes hyl er utviklet gjennom millioner av år med evolusjon, hvor nyanser som volum og timing gjør at hylet kan signalisere ulike meninger.

Vi hyler og skriker av ulike årsaker. Et hyl kan være et signal på både glede og fare.

McAndrew påpeker at det å kunne skille mellom ulike skrik er viktig for å avgjøre hvordan vi skal reagere på situasjonen som forårsaket skriket.

Men hva er det med et skrik som gjør så stort inntrykk på oss? Det finnes jo mange lyder som både er lyse og høylytte som ikke får oss til å reagere på samme måte.

Kategorier
Sol

Bartrær til advent

Vi forbereder oss til advent. Sammen henter vi materialer til et miljø med tanke på advent.

Etter hvert vil miljøet bære enda mer preg av advent.

Kategorier
Komet

Prosessarbeid Gjenklanger: Planlegging av en lys installasjon

Hva gjør det med barna som får mulighet til å være med å påvirke, endre og skape?

Vi samler oss rundt fruktfatet på fredag morgen. Vi tar frem dokumentasjonen med alle aktiviteter, erfaringer og øyeblikkene vi har hatt med lyset så langt.

Pedagogen stiller spørsmål til barna:
🟡Hva er lys?

🟡Hva er en installasjon.
Har noen av dere snakket med mamma eller pappa om hva en installasjon kan være?
Henrik sier: «husker dere når vi jobbet med furutreet vårt?»

Hvis vi nå sier at vi skal lage en lysinstallasjon sammen, hva tenker du? Spør pedagogen hver og en av barna.
Dere kan få tid til å tenke. Kanskje noen vil vise oss det eller fortelle noe dere har tenkt? Kanskje noen vil tegne det?

«Æ kan tegne en lysinstallasjon», hvisker jenta til Pedagogen.
«Æ og» sier tre til.

«Æ kan vise deg «, sier to av guttene.

På mandag samler vi oss igjen, denne gangen sitter vi foran dokumentasjonstavla.
Har dere lyst å fortelle litt om arbeidstegningene deres?

Jentene som har tegnet forteller ivrige om tankene rundt installasjonen. De virker å være enige om hvordan de ser for seg at den skal se ut. Resten av gruppen lytter.

«Vi må ha en isopor, denne må vi male i regnbuefarger.»
» Så kan vi lime på treskivene»
Hva med lyset? Spør pedagogen.
«Vi må ha lyset bak treskivene. Sola skinner på treskivene og de blinker lys» svarer et av barna.

På tirsdag ser pedagogene gjennom dokumentasjonen så langt.
Vi blir enige at vi vil sette arbeidstegningene ut i virkelighet.

Kategorier
Informasjon

Studiedag 29.november

har vi felles fagdag for hele oppvekstsektoren i Malvik kommune, barnehagen er stengt denne dagen.

Kategorier
Komet

Prosessarbeid med Gjenklanger : Veien til en Lys installasjon

Over flere måneder har pedagogene på Komet tilrettelagt møteplasser, aktiviteter og jobbet med rommets karakter for at barna skal få utforske lyset. Barna har møttes over et tredje med sine tanker, ideer og tolkninger.

Hensikten vår var:

🟠Å komme i gjenklang i møte med lyset. Vende barna til hverandre over et tredje.

🟠Å skape møteplasser, miljøer mellom mennesker der man har mulighet til å oppdage sammenhenger som gjør at man forstår mer av seg selv og omkring.

(Les mer om hensikten og aktivitetene på tidligere blogginnlegg).

For et par uken siden fikk vi et material fra en pappa på gruppa vår. En sekk full av mange runde tredskiver i ulike størrelser. Noen hadde hull og noen hadde ikke. Materialet ble til stor inspirasjon hos pedagogene på Komet. Pedagogene øyner mulighet for at Kometgruppa kan skape noe til felles og med lys som en fellesnevner. Kanskje en installasjon større enn oss selv? Noe som kunne slippe lyset igjennom.

Vi stilte oss et spørsmål videre i refleksjonene.

Hvordan kan vi som et lag forberede oss og til sammen skape noe stort?

Boka «Det skinner i Juni sin pels» og prosessen med rosen inspirerte oss for at vi ønsker å ha med barna tidlig inn i planleggingsfasen i denne prosessen.

De kollegiale samtalene i dagene som kommer ble viktige for å utvide tankesettet rundt prosessen; Else Mette blir med i refleksjonene rundt planlegging av lys installasjonen;

🟡Hva er lys ?

🟡Hva er en installasjon?

🟡Hvordan skal det se ut?

🟡Kan barna vise oss hvordan?

🟡Hvilket lys skal vi bruke?

Hun stiller oss et spørsmål som påpeker viktigheten av barns delaktighet.

Hva gjør det med barna som får mulighet til å være med å påvirke, endre og skape?

Vi fortsetter refleksjonene, og samtidig sender vi en e-post til foreldrene for å få med dem i prosessen.

Hva er en installasjon? Dette er et spørsmål vi ønsker at dere snakker med barnet ditt om.