En vannpytt vekker vår interesse. Nesten på instinkt beveger vi oss mot pytten. Den er stor nok til at det blir en møteplass for fire 1-åringer. På bakken rundt ligger det mange geiterams som vi kan bevege vannet med. Vannet gir fellesskap, bevegelse, utforskning og lyd.
Stemning rundt bålet
I Ugletårnet deltar barna i matlagingen ved å ta av blader, skrelle, dele opp og putte i gryta. Vi lukter, kjenner på og smaker litt underveis og snakker om hvilke grønnsaker vi har sett før og hvilke som er nye for oss.
Rundt arbeidsbordet deles erfaringer om hvilke kjøkkenredskaper som fungerer best til oppgavene og barna tester ut hva som er god teknikk i møte med ulike råvarer.
Dagens tre kokker presenterer maten de har tilberedt til vennene sine.
Dagens grønnsaksgryte inneholder:
gulrot
potet
løk
hvitløk
blomkål
brokkoli
sellerirot
pastinakk
grønne soyabønner
litt gurkemeie, paprikapulver, salt og pepper
Sammen ser vi på hva som skal pakkes inn i disse sølvskattene.
Det blir en helt egen stemning i gapahuken når vi er «midt i matlagingen» slik som idag. Øyne, neser, munner og unge hoder rekker å glede seg til og forberede seg til måltidet.
Vi deler stunden med våre venner!
Brannvernuke
Hvert år er det en nasjonal brannvernuke i uke 38.
En uke det spesielt skal være fokus på brannvern både i norske hjem, skoler og barnehager.
I barnehagen hos oss har vi to brannøvelser i løpet av uka, en varslet brannøvelse og en som ikke er varslet.
Varslet brannøvelse har vi tirsdag 19. september kl. 0930.
Vi øver og snakker sammen om hva vi gjør om det blir brann i barnehagen. Hvor vi skal møte opp, hva er det som varsler oss om det brenner i barnehagen, lyden i klokken, hvorfor vi må øve, at vi må holde oss samlet.
Her kan dere lese mer om Årets brannvernuke:
https://brannvernforeningen.no/brannvernuka
Materialet – lekene våre
De fleste lekene våre kaller vi materialer. Vi ser på materialene som åpne, de kan forandres. En kopp som er dekket på til lek kan være så mye mer enn en kopp når barnet tar den i bruk.
Koppene, fatene og skjeene vi har på stjerne, er gjenbruk fra bruktbutikk. De kjøpte vi med tanke på holdbarhet og for å putte, dekke og frakte.
En skje i bevegelse av en barnehånd gir en klang. Når koppene slåss mot hverandre blir en ny lyd skapt.
Barna viser oss nye bruksområder hele tiden. Denne gangen støtter det prosessen vår med lyd.
Noe av materialet er kanskje kjent fra hjemmet, men det kan være presentert på en annen måte her i barnehagen.
Barna forandrer bruken av materialene fra dag til dag, stund til stund. Ut i fra hva som er interessant og hva de trenger i leken.
Høsting av poteter
Cerisa settepoteter som vi fikk fra Frøydis ligger godt under jorda og venter på oss.
Vinden har løyet, men høstluften merker vi i åndedragene våre. Potetene ligger under et tykt lag med jord i permakassene våre. Det er tid for å høste poteter. Med jord under neglene og spaden i hånden leter vi etter skatten som naturen har bygd.
Vi samler oss rundt permakassen. Spader og fingrer møtes med marken og tusenbein mens vi plukker opp poteten.
Når potetene løftes fra jorden ser vi på dem, som skatter fra naturen klare til å bli tilberedt.
Vi tar med oss et stort orange papp ark for å kryddre tankene våre i fellesskap om hva vi kan lage med potetene. «Potetmos», «potetgull», «potetjuice» og «kokt potet» var noen av forslagene som kom opp.
Videre inviterer vi månegruppa til idémyldring.
« Har dere flere forslag med hva vi kan lage med poteten?»