Komet

Vi sår

Jorda ute er preppa og klar men ennå er det litt tidlig å så direkte ute. Noe skal forkultiveres og det starter vi med nå.

Sukkererter og gresskar er det lurt å legge i vann døgnet før, så vi samlet oss og gjorde dette før helgen. Blomkarse er sikkert lurt å legge i vann også tenkte vi… så de fikk også en krukke med vann.

Etter et døgn samlet vi oss igjen for å se på frøene, og for å snakke om hva vi skulle gjøre med dem.

«Det lukte nå av dem» sa et av barna.

«Ka lukte det»?

Det var ulike tanker om hva det luktet.

Sukkerertene luktet sjø, fjære og basseng, mens blomkarsen luktet blandet annet kattemat, solkrem og tiss. Gresskarfrøene luktet det bare vann av.

Frøene ble sådd i potter med jord og vannet. Så venter vi spent på hva som skjer videre.

«Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen»(Rammeplan, 2017).