Kategorier
Komet

Sanking

7. desember skal barn, foreldre og personal møtes til juleverksted på ettermiddag. Vi sanker granbar, mose, lerkekongler og grankongler som skal brukes til julekranser og nisser.

Kategorier
Ugletårnet

På isjakt

Mandag er turdag i Ugletårnet og i dag gikk vi en stor runde på jakt etter is. Barna lurte på om vannet har blitt til is og hva som skjer hvis dem står på isen.

«Store hull på isen er trollspor»

«Se ett mønster på isen!»

«Mønsteret ser ut som en hodeskalle»

«Vi står på isen så at vi kan skli»
«Isen knaser»
«Jeg vil spise den opp, men den har grus på seg»
«Jeg liker å smake på isen»
Vi finner ut hvor lyden i nabolaget kommer fra.
Kategorier
Måne

Bladene skifter miljø

Vi går over i en ny sesong i sandkassa. Barfrost , lite sand gir oss mulighet til å tenke nytt om området med sand.

Bladene som har ligget i bingen vår tas med inn og får ny drakt.

Vi dekker sandkassen med bladene, rota og andre tre-material som bidrar til kroppslige aktiviteter.

Kategorier
Sol

Vi har jobbet med leira siden oppstart i august. Vi reflekterte mye over hvordan vi ville tilrettelegge og hva som var hensikten vår før vi startet arbeidet sammen med barna. Lenge satte vi av faste tidspunkt der vi jobbet i liten gruppe. Vi ønsket å gi dem mulighet til å bli kjent med leira som material gjennom å gi dem plass, ro og tid. To pedagoger var sammen med gruppa. En nær og støttende i arbeidet, den andre observerte og dokumenterte. Etter hver arbeidsøkt satte vi av tid til refleksjon og gjennomgang av dokumentasjon for de to pedagogene. Tanker og refleksjoner ble tatt med til gruppemøte der alle pedagogene på gruppa ble med i prosessen med å ta valg for veien videre. Målet vårt har hele tiden vært at leira skal bli et material som er tilgjengelig i rommet og likestilt med andre materialer.

Kategorier
Måne

Filosofisk samtale

Materialet vi fikk hos Randi har ligget i bålpanne på rakettrommet en stund nå.

Vi iscenesetter materialet på nye måter for å skape nye tanker hos barna.

Hva ser du?

-«Jeg ser en krabbe»

-«Jeg ser en krokodille»

-«Jeg ser is»

-«Jeg ser tre»

Samtalene støtter det vi tenker om materialet. Vi ønsker å tilby materialet som er foranderlig og som kan skape nye meninger.