Kategorier
Sol

Trær kan danse

«Trees can dance», YouTube
Kategorier
Måne

Inspirasjons møte rundt furutreet vårt.

«Furutreet vårt!!!» vi tok turen til furutreet for å inspirere og sette noen nye tanker i oss som kan føre oss fremover til ordet kostyme.

Karneval hos oss i Planetringen barnehage er en dag hvor alle gruppene viser frem prosessen sin.

Å rulle nedover sletta under furutreet har vært en felles lek som vi ser kommer igjen og igjen når vi kommer på besøk hit.

Vi setter oss sammen ned på gresset rundt furutreet. Pedagogen kler på seg pinner festet under armene. Hun beveger seg med elegante steg rundt fremfor oss. Vi kan se at pinnene svaier fra side til side, de følger armens bevegelse om de går opp, ned, bak eller frem. Pinnene lager en slags klang når de støter på hverandre.

«Æ vil være et tre», sier ei jente. Æ vil være vinden» sier en annen. «Æ vil være pinnene som ruller» sier ei anna jente.

Kategorier
Ugletårnet

Karneval

Vi tar et tilbakeblikk på fjorårets karneval i barnehagen. Hva gjorde vi da?

«Flyet som ingen i verden har sett før». Hva hadde vi på da? Papirkjoler, papirhjelm, redningsvest i papir…

Men… hva skal vi ha på karnevalet i år da?

«Noe med tre og livet rundt treet», kommer det raskt fra et barn.

Vi går i gang med deling av tanker rundt kostymer eller hva vi skal ha på på karnevalsfesten. Noen av barna husket godt at de tegnet kostymet sitt i fjor, så arbeidstegning blir naturlig å starte med.

Alle ulikhetene av hva som kan leve i og rundt treet dukker opp: selve treet, rot, stubbe, «slimet» eller kvaen på treet, sommerfugler, ekorn, blad på hengebøka, fugler, pinnsvin..

Vi tar en titt på arbeidstegninga av rota – «jeg har ei brun skjorte og ei tynn, brun bukse hjemme, men ikke noen brune hansker som dekker hendene» Vi finner brunt stoff og begynner å tegne etter hendene. Hansker skal syes.
Bordet i Ugletårnet blir et verksted for oss. Vi henter frem og dekker på med materiale som kan inspirere barna i utforming av kostymene sine.

Torsdag 2. mars blir det karneval i barnehagen.

Kategorier
Måne

Is

Vinteren dekker på med is til oss i uterommet. Møte med isen inspirer til undersøke i fellesskap. Det knaser under føttene, kraften i bena sprekker isen, vi oppdager vann under isen, mellom fingrene holdes isbiter i ulike former, den er kald, automatisk føres bitene den til munnen, isen smelter sakte i munnen «den er laget av saft» sier ei jente.

Kategorier
Komet

Karneval

Dato for karnevalet står i inngangspartiet. Nøye skrevet av to av kometbarna. I tiden fremover kommer vi til å ha fokus på forberedelser til denne dagen.

Utganspunktet for Kometgruppa er « treet som lå/falt/datt « som vi har fulgt fra sommer, gjennom høsten og til vinteren. Her kan det dukke opp flere mulige veier videre.

Tre av barna sier de skal være de grønne konglene. Møtet med de grønne konglene er en av opplevelsene i prosessen pedagogene også har pratet om. En overraskelse, de hadde aldri sett grønne kongler før, de ville ta med seg de grønne konglene tilbake og de luktet som honning. Dette ble et empatisk møte der vi opplevde at vi kom nærmere treet, og ble både mer nysgjerrige på det og forsto det bedre på en gang.

Felles opplevelser og erfaringer vi har i minnekista, som alle i gruppa vet om, husker og har fortellinger fra er viktige for fellesskapet i gruppa. Det er dette vi vil vise frem i våre kostymer i paradetoget i barnehagen.

En nøytral base som løfter frem barnas uttrykk i selvlagde kostymer er det hjemmet kan bidra med.